Door op 9 juni 2015

Raadsvragen over payrollconstructies

Eergisteren berichtte het NOS Journaal dat 85% van de gemeenten gebruik maakt van payrollcontracten. Bij zo’n constructie werken mensen bij een gemeente of bedrijf, dat hen inhuurt van een ander bedrijf waar ze op papier in dienst zijn. De PvdA heeft het college gevraagd in hoeverre de gemeente Enschede van deze constructie gebruik maakt.

Payrollconstructies zorgen voor oneerlijke concurrentie en uitbuiting en dragen niet bij aan goed werk en bestaanszekerheid. Payrolling leidt tot tweedeling op de werkvloer: niet voor niks komt minister Asscher met een nieuwe wet.

De PvdA vindt dat de arbeidsvoorwaarden van payrollers en die van mensen in vaste dienst gelijk moeten zijn. Bij structureel werk hoort een vast contract. Door payrolling vallen mensen niet onder dezelfde cao als hun collega’s die wel direct bij de gemeente in dienst zijn. Vaak krijgen zij minder betaald, hebben zij slechtere arbeidsvoorwaarden en kunnen zij makkelijker ontslagen worden. Deze constructies zorgen voor oneerlijke concurrentie en uitbuiting en dragen niet bij aan goed werk en bestaanszekerheid.

De raadsfractie van de Partij van de Arbeid in Enschede vindt dat de gemeente een goed werkgever moet zijn en moet zorgen voor goede en eerlijke arbeidsvoorwaarden voor de mensen die werk voor de gemeente verrichten.

Naar aanleiding van het bericht heeft de PvdA-fractie vragen gesteld. Gebruikt Enschede payrollconstructies, en zo ja, worden deze afgebouwd? Ook legt de PvdA de vraag voor of de gemeente bij aanbestedingen of in deelnemingen dergelijke constructies hanteert of toestaat.

De vragen kunt u hier lezen