Strooien doe je in deze tijd met pepernoten en niet met scooters of fietsen

Door Raymon Haveman op 16 november 2022

Marijn OuwehandAfgelopen maandag werd de discussienota over deelmobiliteit besproken in de gemeenteraad. De raad werd gevraagd om mee te denken over de toekomst van deelmobiliteit en hoe Enschede hiermee om kan gaan. Onze woordvoerder mobiliteit Marijn Ouwehand heeft namens de PvdA een bijdrage geleverd.

Een leefbare stad

Het draagt niet bij aan de leefbaarheid van een stad als een ouder met een kinderwagen onveilig over het fietspad moet omdat er weer een scooter op de stoep ligt. Het draagt ook niet bij aan de leefbaarheid van een stad als een rolstoel-, rollator- of scootmobielgebruiker zich zorgen moet maken of deze überhaupt nog wel thuis kan komen omdat iemand de stoep heeft geblokkeerd.

“Ik ben daarom ook zeer tegen het ‘free floating’ principe, dat iedereen de deelscooter of deelfiets op de stoep kan parkeren. Strooien doe je in deze tijd met pepernoten en niet met scooters of fietsen.” aldus Ouwehand.

Afname autoafhankelijkheid

De PvdA heeft ook grote twijfels dat door een betrouwbaar en aantrekkelijk aanbod van deelvervoer de autoafhankelijkheid snel afneemt. Veel gebruikers geven toe dat ze de deelscooters namelijk uit luiheid gebruiken omdat ze geen zin hebben om te fietsen of te lopen. Uit een Rotterdams onderzoek uit 2020 blijkt dat, als er geen deelscooter beschikbaar is, 27 % met het ov, 23 % op de fiets en 10% te voet zou zijn gegaan. Hoewel de PvdA de ambitie deelt om ritten per auto binnen 7,5 km te reduceren van 45% naar 35%, zetten we grote vraagtekens of dat mogelijk is door de inzet van deelfietsen en deelscooters.

Met logisch nadenken is het voor iedereen duidelijk dat ouders het niet zien zitten om hun kind in de stromende regen met een deelscooter op school af te zetten. Ook is het onhaalbaar om met de boodschappen (voor de hele week) gebruik te maken van de deelscooters of deelfietsen. Autogebruik is soms helaas onvermijdelijk. Wij willen ons als PvdA blijven inzetten voor het gebruik van de fiets. Een regenponcho, kinderzitje en fijne grote fietstassen voor de boodschappen, dat heeft onze voorkeur.

Alternatieven

Om een afname van de autoafhankelijkheid te bereiken ziet de PvdA andere oplossingen. In Utrecht is de mogelijkheid om op gemeentelijk niveau vervuilende auto’s van inwoners gratis om laten ruilen voor goede elektrische fietsen. Op deze manier kun je het doel (van minder bewegingen per auto) volgens ons sneller bereiken. Dit zullen wij op een later moment aandragen in de gemeenteraad. Ook lijkt het ons goed om alle opties om van a naar b te komen goed in beeld te krijgen. Daarom zouden we deelmobiliteit apps willen verplichten een melding te maken van busstations in de omgeving, de loopafstand en de vertrektijd van de eerstvolgende bus. Zo krijgt iedereen een beter beeld van alle opties en kan iedereen een eigen afweging maken.

Deelfietsen

Voor deelfietsen zien wij vooral potentie in het gebruik van deze fietsen door mensen die niet in Enschede wonen, de mensen die hier dus niet direct een fiets tot hun beschikking hebben. In een verdere uitbreiding van de OV-Fiets en een internationale partner als Bolt zien wij veel potentie. Het liefst met een centrale hub, zoals nu al gebeurt met de OV-Fiets.

Hubs

Om op een leefbare wijze om te gaan met de deelmobiliteit, wil de PvdA graag dat de gemeente versneld in gaat zetten op hubs. Dat zijn afgebakende parkeerplaatsen voor verschillende vormen van deelmobiliteit. Deze buurthubs komen binnen 300 meter loopafstand van ieder huis. Daarnaast komen er grotere hubs op centrale plekken aan de rand van de binnenstad; op basis van maatwerk, wat mogelijk is, en wat past op de locatie. Het uitchecken wordt dan technisch alleen mogelijk op deze hubs. Parkeer je verkeerd, dan loopt de teller door. Het lijkt ons goed om in overleg te blijven met de aanbieders om te kijken waar de hubs het beste gerealiseerd kunnen worden. Zij hebben immers de gps-data om aan te kunnen tonen waar het meeste behoefte is om deze hubs te plaatsen. Laten we daarnaast actief de juiste plekken aanwijzen voor aanbieders om de accu’s veilig (en vooral duurzaam) op te laden.

Realisatie van de hubs duurt te lang

Volgens Ouwehand is het voorgestelde tijdpad op dit moment het grootste probleem. Op dit moment wordt voorgesteld dat er eerst een pilot wordt gestart in Enschede Noord en pas in 2024 de hubs stadsbreed uit te rollen. “Dit duurt veel te lang, is niet wenselijk en zorgt voor een onredelijk lange tijd voor onveilige situaties. Investeer nu, overleg met de aanbieders en rol het direct uit in de hele stad zodat mensen niet meer struikelen over de scooters en fietsen op de stoep.”

Raymon Haveman

Eén van de belangrijkste voorwaarden om je gelukkig te voelen is een goed thuis. Als iemand die zijn hele leven in Enschede heeft gewoond, is deze stad mijn thuis. Dat is niet afhankelijk van in welke wijk je woont, of welk huis. Wat belangrijk is, is dat je een eerlijke kans krijgt, dat er naar

Meer over Raymon Haveman