Armoede en schuldhulp

Armoede leidt tot sociaal en maatschappelijk isolement. Voor de PvdA is het niet aanvaardbaar dat één op de negen kinderen opgroeit in armoede. Kinderen die in armoede opgroeien hebben een grote kans op een achterstand op allerlei vlakken, vaak voor de rest van hun leven. Financiële problemen staan vaak niet op zichzelf, maar komen vaak samen met andere problemen zoals een slechte gezondheid. De PvdA vindt dat een stevig armoedebeleid nodig is.
  • Geld bestemd voor armoedebestrijding gaan we oormerken en moet ook echt gebruikt wordt voor dit doel. De PvdA vindt het onacceptabel dat geld voor armoedebestrijding ingezet wordt op andere beleidsterreinen. #D66 #VVD #Burgerbelangen #CDA #CU
  • De ondersteuningsregelingen voor minima moeten toegankelijk worden voor mensen met een inkomen tot 130% van het minimumloon.
  • Er heerst vaak een taboe op armoede en schulden. We willen dit bespreekbaar gaan maken door inzet van organisaties zoals het welzijnswerk, Power, stichting Leergeld en Stadsbank Oost Nederland.
  • We willen de vicieuze cirkel doorbreken bij mensen in schulden. Doordat mensen in de schulden zitten, moeten ze vaak weer nieuwe schulden maken. Dat leidt tot nog meer boetes, rente en niet kunnen aflossen. Niet alle incassobureaus denken constructief mee en vergroten de problemen. Terugbetalingsregelingen en helpen bij kwijtschelden kunnen rust en overzicht terugbrengen. Daardoor heeft ook andere hulp een hogere slagingskans.
  • De PvdA wil een volwaardig Kindpakket, zodat kinderen mee kunnen doen met hun leeftijdsgenootjes en kansen hebben om zichzelf te ontwikkelen: op school maar ook in bijvoorbeeld muziek of sport.
  • Er komt een lichtere variant van bewindvoering als iemand niet goed in staat is zelf zijn financiële zaken te regelen. Dit moet worden geïnitieerd door de gemeente, die daar een grotere rol in moet nemen.