Door op 13 maart 2014

Wijkcontract in Stadsveld en in Boswinkel

Kort na elkaar werden twee wijkcontracten getekend: op woensdag 12 maart het Wijkcontract Stadsveld- Zuid/Stevenfenne 2014-2018 en op donderdag 13 maart het Wijkcontract Boswinkel-West 2014-2018. In deze contracten spreken betrokken partijen gezamenlijk de intentie uit om in de wijk een aantal doelstellingen te realiseren.

In Stadsveld-Zuid/Stevenfenne gaat de om doorontwikkeling van het Hart van Stadsveld en het winkelcentrum tot een belangrijke sociaal-economische motor van de wijk. Daarnaast wil men meer gebruik maken van aanwezige voorzieningen voor ontmoeting om zelf organiserend vermogen te stimuleren.
De integrale aanpak om overlast als gevolg psychische en sociale problematiek terug te dringen of te voorkomen, wordt verbeterd. Talentverspilling van jongeren en volwassenen in de wijk wordt teruggedrongen en de wijk moet schoon, heel, leefbaar en veilig zijn (ondanks de bezuinigingen).

Deze punten vinden de bewoners, vertegenwoordigd in de wijkraad, en de betrokken partners belangrijk. Die partners zijn de gemeente, basisschool de Koning, de woningcorporaties Ons Huis, de Woonplaats en Domijn, welzijnsorganisatie Alifa, de politie, de Stichting Enschedese Speeltuinen en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening. Zij plaatsten allemaal hun handtekening.

Na Stadsveld-Zuid/Stevenfenne werd een dag later, op donderdag 13 maart, ook een wijkcontract getekend, nu voor Boswinkel- West. Ook hier plaatsten wijkraad en betrokken partners hun handtekening op een wijkcontract, om gezamenlijk een aantal doelen te bereiken.

Het gaat om zaken die door bewoners als belangrijk worden gezien, zoals een optimaal gebruik van voorzieningen als speeltuin en scholen door ouderen en jongeren. Het gaat ook om het verder ontwikkelen van de eigen kracht van bewoners en het organiseren van activiteiten voor de wijk.
Het winkelcentrum moet de ontmoetingsplek worden voor ondernemen en werk in West Boswinkel. De zorgstructuur in de wijk wordt zodanig ingericht dat wijkteam en bewoners samenwerken in de aanpak van problemen van wijkgenoten. De wijk moet schoon, heel, leefbaar en veilig zijn.

Bij de uitvoering van het contract zijn partners betrokken als speeltuin Boswinkel, Europa school, ondernemersvereniging Boswinkel, Power Royal, welzijnsorganisatie Alifa, Stichting Enschedese Speeltuinen, politie, woningcorporaties de Woonplaats en Domijn, Stichting Maatschappelijke Dienstverlening en de gemeente Enschede. Er meldde zich meteen een aantal bewoners met het aanbod zich in te zetten als preventieteam.

De wijkcontracten zijn een prachtig resultaat van gezamenlijke inspanningen en ieder heeft vertrouwen in de uitvoering. Het is een concrete stap op de weg naar leefbare en veilige wijken!