Door op 29 september 2017

Stadsdeel Noord, krijgt Diftar een naar geurtje?

Diftar leeft, zo ook in Noord. De PvdA had het onderwerp Diftar op de agenda gezet en het werd een lange avond met veel belangstellenden. Net als in de rest van de stad hebben veel inwoners van stadsdeel Noord last van de nieuwe manier van afval inzamelen. Toename van zwerfafval, stinkende en overvolle afval eilanden en problemen met inzamelen van groente en fruit afval in de hoogbouw zijn ook hier dagelijkse kost.

Samenwerken en creativiteit

Gelukkig zijn er een aantal mooie voorbeelden te vinden van samenwerkingen tussen bewoners in de hoogbouw en zoeken zij samen op een creatieve manier naar de beste manier van afval scheiden. Vrijwel alle aanwezigen vinden het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met hun afval en het milieu, maar het wordt ze zo verdomd moeilijk gemaakt. Zo moeilijk, dat sommige inwoners toegeven niet meer mee te willen doen. En dat is precies het probleem met Diftar, de welwillende inwoner met de juiste houding wordt niet beloond. Zeg nu zelf, zou je Twente Milieu trouw nog een keer bellen als na meerdere telefoontjes de troep nog steeds niet opgehaald is en het zich voor je deur ophoopt? Ik niet, en meerdere met mij vrees ik.

Mensen hebben ook het gevoel dat ze worden bestolen, want hoe en wanneer zien ze zelf de financiële voordelen ervan? Kortom, het is tijd dat er duidelijkheid komt in het hele dossier en misschien moeten we onszelf wel hardop afvragen of we nog steeds moeten doorgaan op deze manier. Fractiegenoot Arjan Kampman schreef er een heel stuk over en vraagt om antwoorden van de wethouder.

Bijstandsslavernij

Alsof het hele dossier nog niet ingewikkeld genoeg is kwam het CDA op het respectloze plan om dan maar mensen in de bijstand in te zetten als afvalcoach als tegenprestatie. Bijstandsslavernij noemen wij dat. Ik blijf het bijna knap vinden hoe het CDA hier de VVD met gemak rechts inhaalt, onvoorstelbaar. Gelukkig kwamen ook uit de zaal verontwaardigde reacties. Als we extra mensen aan gaan nemen om onze afvalproblemen op te lossen, dan zijn dit echte banen met een fatsoenlijk salaris.

Tot die tijd blijven wij onze ogen, oren en helaas ook neus open houden in de stad, want Diftar begint een naar luchtje te krijgen.

Waar ben je naar op zoek?