Door op 17 juli 2014

Werkgelegenheid voorop bij invulling gebied luchthaven

Op maandag 30 juni werd in de gemeenteraadsvergadering definitief duidelijk dat een burgerluchthaven er op dit moment niet in zit. Dat is erg zuur, nadat er door velen zeven jaar hard aan is gewerkt om vliegen mogelijk te maken. De belangrijkste reden om voor de luchthaven te gaan is echter niet weg. Sterker nog, de werkloosheid is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Meer dan 18 procent werkloosheid in Enschede, dat maakt dat we alle kansen voor meer werk moeten aangrijpen.

Dit is ook de belangrijkste opgave voor de wethouder economische zaken. Hoe het gebied ook ingevuld gaat worden: werkgelegenheid staat voorop, maar ook het niet onmogelijk maken van vliegen in de toekomst. Ten slotte betekent bereikbaarheid door de lucht een belangrijke impuls voor onze economische structuur.

Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel van het college om te komen tot een nieuw kader voor het luchthaventerrein besproken. De voltallige raad is akkoord gegaan met het voorstel. Het is te vinden op www.raad053.nl. In de dagen voorafgaand aan de vergadering heb ik veel contact gehad met collega’s van andere partijen. Duidelijk was al dat een motie om alsnog voor notificatie in Brussel te gaan niet op een meerderheid zou kunnen rekenen. De coalitiepartijen zouden zelf met een tweetal moties komen: één om achteruit te kijken en één om vooruit te kijken. In de concepten werd op verzoek van de PvdA een aantal aanpassingen gedaan. Zo zouden ook wij voor de moties kunnen stemmen.

We hebben ingestemd met de moties, maar er voor gekozen ze niet mede in te dienen. In de motie achteruitkijken was niet expliciet het instrument hoorzitting opgenomen. Dit wilden we graag, omdat wij van mening zijn dat de raad zelf meer verantwoordelijkheid moet nemen en zich rechtstreeks moet laten informeren door alle stakeholders. In de motie vooruitkijken wilden wij dat planologisch verankerd wordt dat in de toekomst burgerluchtvaart mogelijk blijft en er geen onomkeerbare beslissingen genomen worden die dat onmogelijk maken.

Provinciale Staten heeft inmiddels ook een besluit genomen over het dossier luchthaven. De uitkomst is op een aantal onderdelen anders dan in Enschede. In die zin is ook de samenwerking op het dossier best spannend. De bestuurlijke constructie met een gezamenlijke opdrachtgever van provincie en gemeente bleek af en toe een lastige. Maar vanwege de complexiteit van het dossier was het wel logisch om samen op te trekken. Wat ons betreft blijven we samen met iedereen die interesse heeft werken aan een goede toekomst voor het gebied, maar mag de regie iets meer in handen van de gemeente liggen.