Door op 5 februari 2015

Vragen bij inzet geld voor innovatie

Met het programma Innovatiedriehoek Twente wil de Provincie Overijssel actief bijdragen aan versterking van het regionale vestigingsklimaat voor innovatieve bedrijvigheid en kennisinstellingen binnen de Innovatiedriehoek Twente. Het gaat hierbij om investeringen in condities voor innovatieve bedrijvigheid, bereikbaarheid en ontsluiting, en ruimtelijke kwaliteit.

Toplocaties hiervoor zijn in Twente het XL Businesspark bij Almelo, High Systems Park Twente (Hart van Zuid) in Hengelo, Kennispark Twente en mogelijk Technology Base Twente (het bedrijventerrein bij Luchthaven Twente) in Enschede.

Gedeputeerde Staten hebben aan Provinciale Staten voorgesteld het voor dit doel resterende bedrag van € 12,5 miljoen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van fase 2 van het Masterplan Kennispark Twente (€ 9,5 miljoen) en voor Hart van Zuid: High Tech Systems Park Twente (€ 3,0 miljoen).

Het voorstel voor de besteding van de € 9,5 miljoen in Enschede leidde niet alleen bij de PvdA fractie in Provinciale Staten tot verbazing, maar ook bij de PvdA gemeenteraadsfractie in Enschede.

Het voorstel van Gedeputeerde Staten komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. De inzet voor uitvoering van de 2e fase Masterplan Kennispark is aangegeven door het Enschedese college van B&W. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de realisatie van fase 2 van de The Gallery, de verbetering van uitstraling en ruimtelijke kwaliteit van het Business & Science Park en het realiseren van een parkeervoorziening.
Uit deze gelden wordt € 3 miljoen ingezet voor de sloop van het verouderde BTC gebouw en de aanleg van genoemde parkeervoorziening.

Het vorige college van B&W had de herontwikkeling van het binnenstedelijk gelegen Stadsweidegebied nog als speerpunt voor deze gelden te boek staan. Dit gebied komt in 2016 vrij als het ziekenhuis naar de nieuwe locatie verhuist. In dit gebied zouden kennis en innovatie, in combinatie met universiteit en hogeschool, een nadrukkelijke component kunnen worden.

Dan is het opmerkelijk dat blijkbaar inmiddels andere speerpunten zijn benoemd, zonder dat de gemeenteraad zich daarover heeft uitgesproken. Het feit dat Stadsweide in het huidige coalitieakkoord als één van de projecten wordt genoemd, waarin niet meer geïnvesteerd wordt, mag niet betekenen dat het vervolgens zonder enige discussie in de gemeenteraad worden afgevoerd.

Dit was reden voor de PvdA om dit punt aan de orde te stellen in de Stedelijke raadscommissie van 2 februari. Ook D66 en VVD hadden vragen bij deze besteding. Wethouder Patrick Welman benadrukte dat het bij de inzet van de gelden gaat om projecten die binnen afzienbare termijn gestalte kunnen krijgen. Daar wordt door het college Stadsweide niet toe gerekend.

Verbetering van de structuur en ruimtelijke omgeving van het Business & Science Park, inclusief de parkeervoorziening, biedt volgens hem toegevoegde waarde voor de aantrekkelijkheid van het gebied voor vestiging van innovatieve bedrijven. Bovendien nemen ook ondernemers in het gebied deel in de financiering van plannen.

Uit de bespreking bleek dat de meeste fracties zich goed kunnen vinden in de door het college ingezette koers. De PvdA blijft van mening dat het vroegtijdig betrekken van de gemeenteraad bij keuzes als deze een must is. Het college heeft daar zelf ook baat bij, want het weet zich dan tevoren gesteund (of niet) in haar ambities.
Collegeleden kunnen dan met een duidelijke uitspraak van de raad op pad.