Door op 20 mei 2014

Toekomst luchthaven gehuld in procesafspraken

De toekomst van de luchthaven Twente blijft onduidelijk. In het akkoord van de nieuwe coalitie van D66, VVD, CDA, Burgerbelangen en ChristenUnie staat dat men uiterlijk 1 september 2014 een uitspraak verwacht van de Europese Commissie met betrekking tot de staatssteuntoets. Indien de Europese commissie oordeelt dat de staatssteun ongeoorloofd is of besluit een ander onderzoek te starten (dat mogelijk twee jaar duurt), wordt gebiedsontwikkelaar ADT verzocht geen beroep aan te tekenen, niet te heronderhandelen en de Staatssecretaris te verzoeken het (ontwerp) luchthavenbesluit in te trekken.

De datum 1 september is inmiddels niet meer realistisch. De Europese Commissie heeft laten weten meer tijd nodig te hebben. Wat dat betreft is het coalitieakkoord al achterhaald. Binnen de coalitie blijkt ook wat verschil van gedachten daarover. Zo lijkt de VVD de datum 1 september veel minder als absolute deadline te zien dan D66. Opmerkelijk is ook dat D66, verklaard tegenstander van de luchthaven, de herontwikkeling lijkt te accepteren als de procedures die mogelijk maken.
De eigen mening van de coalitie is dus opgehangen aan procedures en een achterhaalde datum. Geen sterk nummer.

In de raadsvergadering op 19 mei, waar het coalitieakkoord werd besproken, hebben we als PvdA duidelijkheid willen scheppen. Met een motie voortgang luchthaven vroegen we de raad uit te spreken pas een definitief besluit te nemen over het wel of niet doorgaan met de plannen rond de gebiedsontwikkeling van de luchthaven na de uitspraak van de Europese Commissie over de staatssteuntoets. Dat is wat eerder door de raad is afgesproken, met steun van partijen die ook nu in de coalitie zitten. Nog maar een week geleden steunde de raad in meerderheid de lijn die het toenmalige college, met deels dezelfde wethouders als het nieuwe college, had ingezet.

Onze motie werd door een ruime meerderheid van de raad afgewezen. Ook moties van GroenLinks en de SP om nu maar meteen de stekker uit de luchthaven te trekken, haalden het ruimschoots niet.

Zo wordt de toekomst van de luchthaven niet voorzien van politieke duidelijkheid, maar gehuld in procesafspraken. Daar hebben zowel voor- als tegenstanders weinig aan.