Door op 1 oktober 2015

Sociale werkvoorziening: goed werk bieden staat voorop

In april van dit jaar uitte ik op onze website de zorgen van de PvdA over de voorgestelde aanpak van het tekort op de sociale werkvoorziening. Tussen het moment van mijn blog en nu ontstond er veel rumoer. Dat heeft er toe geleid dat de toekomst van de sociale werkvoorziening er wat rooskleuriger uitziet dan eerder voorgesteld. De kadernota werd maandag 28 september besproken in de stedelijke commissie.

Talentontwikkeling
Wat de PvdA betreft, staan ook bij de sociale werkvoorziening de mogelijkheden voor de medewerkers voor goed werk voorop. Dat ze werk doen dat passend is, waar kansen zijn om je te ontwikkelen en tegen een eerlijk loon. Als het even kan, werken mensen binnen een normaal bedrijf en krijgen ze de kans gewoon mee te doen. Maar als dat niet lukt, zal er altijd een beschutte werkplek moeten zijn. De vraag is, hoeveel we daarvoor over hebben, omdat we ons ook realiseren dat medewerkers met een beschutte werkplek niet altijd hun eigen loon terug kunnen verdienen. Zeker niet als er ook goede begeleiding aanwezig moet zijn.

Dit neemt niet weg dat de kosten van de sociale werkvoorziening niet te groot moeten worden. Het College van B&W kwam in de kadernota met enkele maatregelen die hopelijk een goede bijdrage leveren aan enerzijds het betaalbaar houden en aan de andere kant het bieden van goed werk. Daar zitten gelukkig goede ideeën tussen, al zijn onze zorgen over het bieden van ontwikkelkansen voor SW-werknemers nog niet weggenomen.

Behoud kwekerij
Een eerder voorstel voor sluiting van de DCW-kwekerij stuitte gelukkig niet alleen bij de PvdA op verzet. Vanuit alle kanten kwam kritiek op de mogelijke sluiting van de locatie in Noord. Daarop heeft het college besloten het idee niet verder door te zetten. Mooi, want de kwekerij biedt een bijzondere werksoort die juist voor een specifieke groep binnen de sociale werkvoorziening goed aansluit op de behoeften.

Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet
Met de komst van de Participatiewet stromen geen nieuwe mensen meer in in de sociale werkvoorziening. Ze vallen onder een nieuw regime, maar wat de PvdA betreft zijn dat geen gesloten systemen. Het is juist goed de aanwezige goede infrastructuur te benutten voor iedereen. De DCW heeft een lange en succesvolle historie in het begeleiden van mensen met en naar werk. Die kennis moeten we voor iedereen benutten.

Extra Rijksmiddelen
Ondertussen maken de collega’s in Den Haag zich met succes druk om de toekomst van de sociale werkvoorziening. Kamerlid John Kerstens kreeg het vorig jaar met een motie voor elkaar dat dertig miljoen euro beschikbaar komt voor het toekomstbestendig maken van de sociale werkvoorzieningen. Dat levert 520.000 euro op voor Enschede, waarmee belangrijke projecten kunnen worden gefinancierd. Zoals verdere professionalisering van acquisitie, verbeterde regionale samenwerking en het terugdringen van het ziekteverzuim.

Ook is in de Miljoenennota een bijdrage van 100 miljoen euro opgenomen, verdeeld over vijf jaar, voor nieuwe beschutte werkplekken. Ook van dat geld zal een substantieel deel in Enschede moeten landen. Het biedt nieuwe mogelijkheden voor mensen in Enschede met een afstand tot de arbeidsmarkt.