Door op 18 juni 2015

Scheiden van afval moet lonen

Enschede moet een volgende stap zetten om te komen tot verdere scheiding van het huishoudelijk afval. Het percentage gescheiden afval ligt in onze stad nu rond 48 procent. Per inwoner wordt jaarlijks 218 kilo restafval opgehaald, 77 kilo groenafval, 47 kilo papier en 7 kilo verpakkingsmateriaal.

Het percentage gescheiden afval moet omhoog, uit overwegingen van duurzaamheid (afval is grondstof), maar ook omdat de kosten anders alsmaar oplopen, ook voor de burger. Het percentage restafval moet flink omlaag. Het streven is 50 kilo per inwoner per jaar in 2030.

Over hoe we dat kunnen bereiken is een discussienota opgesteld, met daarin een aantal varianten voor de toekomstige aanpak. Op dinsdag 16 juni werd deze nota in de Stedelijke raadscommissie besproken.

De PvdA steunt actieve inzet op verhoging van het scheidingspercentage en vermindering van de hoeveelheid restafval. Varianten uit de nota ten aanzien van invoeren van gedifferentieerde tarieven (Diftar) en stappen in de richting van “omgekeerd inzamelen” lijken daarbij onontkoombaar, willen we de doelstellingen halen.

Diftar betekent dat je voor restvuil betaalt per keer dat je de grijze container aan de straat zet. Omgekeerd inzamelen houdt in dat de grijze container verdwijnt en je het restvuil naar ondergrondse containers brengt, die in wijken worden geplaatst. Met je milieupas kun je de container openen en je betaalt per keer dat je daar iets brengt.

Uit de discussie in de commissie werd duidelijk dat een meerderheid van raad voelt voor invoering van Diftar en daarna omgekeerd inzamelen. Men wil er zo snel mogelijk mee aan de slag.

De PvdA vindt dat mensen een positieve prikkel moeten krijgen om hun afval gescheiden aan te bieden. Scheiden van afval moet lonen. Het vaste tarief wat omlaag en het variabele deel zodanig dat je dit zelf in de hand hebt: hoe minder restvuil je aanbiedt, hoe minder je bijbetaalt.

Ook hebben we nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het tempo van invoering en het goed meenemen en motiveren van de inwoners bij de ontwikkeling. Goede voorlichting is essentieel.
De wethouder gaat, op basis van de discussie in de commissie, verdere voorstellen uitwerken.

Wat de PvdA betreft, moet de hoofdlijn daarbij zijn de invoering van Diftar per 1 januari 2017. Eind 2017 moeten de invoering en de effecten van Diftar worden geëvalueerd. Invoering van omgekeerd inzamelen vervolgens per 1 januari 2019, ook afhankelijk van praktische mogelijkheden en de ontwikkelingen rond Diftar.

Bij de verdere uitwerking vinden wij dat aandacht moet zijn voor het kostenaspect (geen hogere vaste kosten), de samenhang met het kwijtscheldingsbeleid voor minima, de inzameling bij flats en appartementen waar mensen geen plek hebben voor aparte containers, de positie van ouderen en minder validen bij omgekeerd inzamelen (afstanden tot containers in de wijk), inzameling van luiers en incomateriaal en de toekomst van de afvalbrengpunten.

In de ledenvergadering van de PvdA Enschede op 24 juni gaan we over het afvalbeleid ook met de leden in gesprek. Afvalbeleid lijkt een abstract begrip. Het is echter heel concreet en tastbaar, en grijpt in op ons dagelijkse leven. Des te meer is het van belang om te komen tot een goede visie en een concrete invulling.