Door op 30 juni 2014

Salarissen Businesspark XL op de schop

De verbazing over de hoogte van de vergoeding voor medewerkers van Business Park XL, het grote bedrijvenpark bij Almelo waarin de Twentse gemeenten en provincie Overijssel deelnemen, heeft de afgelopen tijd veel publiciteit gekregen. Ook de Enschedese PvdA-fractie stelde vragen over de gang van zaken bij de gemeenschappelijke regeling, waar de directeur een vergoeding ontving voor een 20-urige werkweek die het plafond binnen de Wet Normering Topsalarissen ver overschrijdt.

De overeenkomst met de (ingehuurde) medewerkers van Business Park XL is het gevolg van een Europese aanbesteding in 2008, waar een contract van een jaar met verlengingsmogelijkheden tot uiterlijk 2016 werd aanbesteed. De aanbesteding kende echter geen financieel plafond, slechts het principe van economisch meest voordelige aanbieding. Hierdoor kon de aanbesteding dus een forse vergoeding opleveren.

In de navolgende jaren is nooit getwijfeld aan de noodzaak van een dergelijk hoge vergoeding en is de inhuur dus voortgezet. Wat ons betreft had ofwel in de eerste aanbesteding, ofwel in de jaren daarna de hoge vergoeding kritisch tegen het licht gehouden mogen worden. Business Park XL was en is zeker nog geen succesnummer, voorzichtigheid is dus geboden.

De veelbesproken directeur van Business Park XL heeft aangegeven het contract niet tot het einde van de termijn te willen handhaven, mede door de ontstane commotie. Overigens is het goed om te stellen dat hij zich keurig aan de regels heeft gehouden. Echter, het schortte bij Businesspark XL vooral aan scherpte bij het opstellen van die regels. Deze wijze, maar dure, les zal in ieder geval betekenen dat we bij dit project, maar ook andere omvangrijke projecten, weer naar een acceptabel niveau van beloning gaan.