Door op 5 maart 2015

Raad op werkbezoek bij Voedselbank

Een indrukwekkende hoeveelheid kratten staat opgestapeld in een van de hallen op het Polaroid-terrein. Zo’n 550 pakketten, voor 1350 mensen levert de Voedselbank wekelijks. Op vrijdagmiddag zijn tientallen vrijwilligers aan de slag om de pakketten uit te leveren aan gezinnen met een laag inkomen. Met de gemeenteraad gingen we er 3 maart op werkbezoek.

Het enthousiasme van de organisatie is mooi om te zien, evenals de tomeloze inzet voor de goede zaak. De uitgifte van voedsel vraagt een serieuze, professionele aanpak. Telkens maar weer zorgen dat er voldoende vrijwilligers zijn, dat bedrijven en particulieren worden uitgedaagd om voedsel te doneren en scherpe handhaving van de regels rond voedselveiligheid. Zomaar een paar aspecten van het werk van de Voedselbank.

Sinds enkele jaren is de Voedselbank in Enschede actief en is het aantal gezinnen dat er gebruik van maakt schrikbarend gestegen. Liefst 550 pakketten worden er wekelijks uitgegeven, met producten die door het bedrijfsleven en particulieren aan de Voedselbank wordt geschonken. Gelukkig is er een flink aantal ondernemers in de stad en regio dat waren levert.

De volgende uitdaging is ook om te zorgen voor een evenwichtige samenstelling van de voeding in het pakket. Doorgaans is het aantal ongezonde dingen redelijk groot, terwijl er veel behoefte is aan bijvoorbeeld aardappels, groente en fruit. Een mooie stap is al gezet met de eigen moestuin die de Voedselbank gebruikt.

De Voedselbank is niet alleen een goede aanvulling op de mogelijkheden om mensen met een laag inkomen te ondersteunen, maar levert ook een mooie bijdrage aan het tegengaan van verspilling. Jaarlijks verdwijnt veel voedsel in het afvalcircuit terwijl dit helemaal niet nodig is.

In de loop van volgend jaar moet de Voedselbank de locatie op het Polaroid-terrein verlaten omdat eigenaar Domijn andere plannen heeft met het pand. Er is een aantal locaties op het oog, maar er is nog niets rond. We zullen in ieder geval een vinger aan de pols houden om te zorgen dat er een goed onderkomen komt waar de organisatie zijn werk voort kan zetten.