Door op 8 september 2014

PvdA stelt Kamervragen over kwijtraken pensioen bij bijstand in Enschede

De signalen rond de bijstandsperikelen in Enschede sijpelen langzaam ook door in Den Haag. Onze Tweede Kamerleden John Kerstens en Roos Vermeij stelden vandaag (8 september) aan de minister schriftelijke vragen over het recht van Enschede om inwoners hun pensioen op te laten eten alvorens over te gaan tot bijstandsverstrekking. De maatregel om pensioenrechten aan te spreken voor hun pensioendatum is één van de voorstellen die wethouder Patrick Welman oet in een schrijven naar de Inspectie van Sociale Zaken.

Kerstens en Vermeij willen van de minister weten of zij het onwenselijk vindt dat mensen worden gedwongen voor de pensioendatum hun pensioen op te nemen en in hoeverre de gemeente het recht heeft om dergelijke maatregelen te nemen.

Vanavond is in de Stedelijke raadscommissie het debat over de rapportages van de gemeente aan het Rijk over de voortgang bij het terugdringen van het aantal bijstandsuitkeringen. Daarmee gaat het niet zo voorspoedig, waarmee Enschede ook nog eens het risico loopt middelen te moeten teruggeven. In die rapportage doet de wethouder enkele suggesties voor nieuwe maatregelen, zoals dus het opeten van pensioen, maar ook het verlagen van de drempel voor gedwongen verkoop bij overwaarde van de woning (van €100.000,00 naar € 60.000,00). De suggesties van de wethouder lijken wat onwerkelijk en heeft er alle schijn van dat hij met zijn handen in het haar zit hoe hij met het probleem moet omgaan. Daarover mag hij dus vanavond uitleg geven aan de raad.