Door op 30 juni 2015

Plan van de Arbeid voor Enschede

Tijdens het Initiatiefdebat Werk in oktober 2014 lanceerde de PvdA het ‘Plan van de Arbeid’. “Een plan gericht op duurzame economische ontwikkeling, optimaal inspelen op het sociale hart van ondernemers en zorgen dat er een goede match is tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Omdat we alleen daarmee onze problematiek succesvol te lijf kunnen”, zo verwoordde fractievoorzitter Laurens van der Velde het plan destijds.

Het College heeft het initiatief van de PvdA omarmd en heeft in de Zomernota 2015 het Deltaplan Bijstand binnen Rijksbudget aangekondigd. Weliswaar een iets minder mooie naam, maar we snappen ook wel dat met deze coalitie en dit college een Plan van de Arbeid wat gevoelig ligt.

Voor komend jaar wordt incidenteel budget vrij gemaakt, bedoeld om 150 mensen extra aan werk te helpen. De opbrengsten moeten zich daarna terugverdienen door minder uitgaven aan bijstandsuitkeringen, waarmee ook een vervolg kan worden gegeven aan het plan.

Een mooi streven, dat we als Partij van de Arbeid kunnen onderschrijven. Want het is een stap in de juiste richting.