OV 65 plus, gratis met de bus?

Door Yara Hümmels op 10 oktober 2018

Het college kwam enkele weken geleden met het bericht dat er geen geld meer was voor de voortzetting van de speciale 65+ openbaar vervoer regeling. 2600 gratis buskaarten werden er uitgegeven met een gebruik van zo’n 1040 mensen per maand. Wie deze 1040 mensen zijn, weten we niet. Het kunnen elke maand dezelfde inwoners zijn, maar ook elke keer andere gebruikers. Maar, het lijkt het er in ieder geval op dat niet iedereen echt gebruik maakt van de kaart en dat is jammer.

Dat het financieel lastige tijden zijn weten we allemaal, maar de PvdA vindt het onverstandig om zo ineens te stoppen met de regeling, zonder dat er iets nieuws voor in de plaats komt. Leeftijd of inkomen mogen namelijk niet bepalen of je van basis voorzieningen gebruik kan maken en of je je onder de mensen kan begeven. Daarom hebben wij er voor gepleit te kijken naar alternatieven, zodat we inwoners die tot 125% van het minimum verdienen, kunnen blijven ondersteunen en mogelijk ook de mensen die jonger zijn dan 65 jaar.

Wij zijn tevreden met het alternatief dat de wethouder biedt, namelijk: geld beschikbaar stellen aan de wijkteams, zodat zij kunnen bekijken wie het meest geholpen is met gratis of goedkoper openbaar vervoer, om de sociale mobiliteit te vergroten of het sociale isolement te verkleinen. Het is goed denkbaar dat de mensen met de huidige vrij reizen buskaart slechts 1x per maand met de bus gaan, of nog minder, gezien de cijfers. Dan zijn losse buskaarten een veel goedkopere oplossing en net zo effectief. Wij maken ons nog wel zorgen over het bedrag, namelijk circa € 15.000 euro. De vraag is of dit bedrag wel genoeg is, zeker als we de regeling voor meerdere jaren voort willen zetten én eventueel zelfs inwoners die jonger zijn dan 65 jaar (en tot 125% van het minimumloon verdienen) de optie willen geven gebruik te gaan maken van deze regeling.

Deze zorg hebben wij geuit en de komende weken neemt de wethouder de tijd om de regeling goed af te stemmen met de wijkteams. Graag zien wij dat de wethouder samen met professionals, inwoners en betrokken belangenorganisaties gaat kijken naar de juiste uitvoering van deze nieuwe regeling, zodat we iedereen die het nodig heeft, ook daadwerkelijk vooruit kunnen helpen.

Yara Hümmels

In mijn kindertijd deelden mijn broer en ik ons ‘thuis’ ook met andere kinderen. Iedereen was welkom: pleegkinderen, kinderen uit de buurt of klasgenootjes, het maakte niets uit. Altijd een plek aan tafel, of simpelweg de mogelijkheid om met de Donald Duck op de bank weg te dromen. Mijn ouders hebben mij vroeg bijgebracht dat

Meer over Yara Hümmels