Zorgen over laaggeletterdheid

Door Deniz Dönmez op 22 juni 2019

De PvdA-raadsfractie wil van het college weten op welke manier in Enschede de taalachterstand van zowel jongeren als volwassenen wordt aangepakt. Raadslid Deniz Donmez heeft hierover de onderstaande schriftelijke vraag ingediend.

Uit een onderzoek van de Stichting Lezen & Schrijven genoemd in het artikel “Taalachterstand voor het leven: groeiende groep jongeren verlaat school laaggeletterd.” van 11 juni 2019, komt naar voren dat een steeds groeiende groep de Nederlandse taal niet goed beheerst. Zelfs 34 tot 44 procent van de schoonmakers, hulpkrachten in de bouw, industrie en landbouw en keukenhulpen zou laaggeletterd zijn.

De Onderwijsinspectie constateert dat een groeiende groep jongeren laaggeletterd van school af komt. Veel scholen geven te weinig prioriteit aan het leren lezen in de jongste groepen. Op dit moment zijn er per jaar ongeveer 3500 leerlingen die de basisschool onvoldoende taalvaardig verlaten. Daarnaast rapporteert de Onderwijsinspectie in haar jaarverslag dat één op de drie basisscholen het onderwijs voor technisch lezen niet op orde heeft. Op 14 jarige leeftijd is 18% laaggeletterd.

De Partij van de Arbeid maakt zich grote zorgen over de groeiende groep laaggeletterden. Het is onaanvaardbaar dat de toekomstperspectieven en de zelfredzaamheid van een groeiende groep (jonge) mensen zienderogen slechter wordt. Het wordt dan ook voor kinderen heel moeilijk om een goede start te maken in het onderwijs en in de samenleving.

We hebben hierover volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van het onderzoek van de Stichting Lezen en Schrijven? Zo nee, waarom niet?
  2. Is het college het met de PvdA eens dat de uitkomsten van het onderzoek zorgelijk zijn? Zo nee, waarom niet?
  3. Werknemers die niet of slecht kunnen lezen of schrijven lopen extra risico’s omdat ze hun positie in de maatschappij niet kunnen handhaven of verbeteren.
  4. Zijn er trajecten in Enschede die werknemers in de bovengenoemde sectoren extra begeleiden? Zo ja, welke trajecten zijn er? Zo nee, waarom niet?
  5. Wat zijn de meest actuele feiten en cijfers van taalachterstanden en laaggeletterdheid in Enschede? Graag uitgesplitst in groep 3 primair onderwijs / verlaten voortgezet onderwijs / werkenden.
  6. Wat is concreet de Enschedese aanpak van laaggeletterdheid voor alle groepen (leeftijd, onderwijs/werk, NT1/NT2)?
  7. Is het college het met de PvdA eens dat we ons altijd moeten blijven inzetten om taalachterstanden te voorkomen en laaggeletterdheid te bestrijden en dit continu moeten blijven monitoren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaan we dat doen en hoe vaak?
  8. Is het college het met de PvdA eens dat we deze complexe problematiek alleen kunnen aanpakken met partners zoals het onderwijs, de bibliotheek en het welzijn? Zo nee, waarom niet?
  9. Één op de drie basisscholen heeft het onderwijs voor technisch lezen niet op orde, weet het college of dit in Enschede ook zo is? Zo ja, wat gaat het college doen om dit tegen te gaan? Zo nee, waarom niet?
Deniz Dönmez

Enschede, de stad die mij een gevoel van trots geeft en mij laat zien dat noaberschap een groot goed is. Onze stad waar we met zo veel verschillende mensen samen kunnen leven. We zijn noabers van elkaar en moeten verbinding blijven houden met elkaar, want dat maakt onze stad ook zo mooi. Ik ben Deniz

Meer over Deniz Dönmez