Door op 9 juli 2015

Op weg naar nieuw inzamelbeleid afval

Al enige tijd vindt discussie plaats over het inzamelbeleid voor afval in Enschede. Het percentage gescheiden afval moet omhoog, uit overwegingen van duurzaamheid (afval is grondstof), maar ook omdat de kosten anders alsmaar oplopen, ook voor de burger.

Het percentage gescheiden afval ligt in onze stad nu rond 48 procent. Per inwoner wordt jaarlijks 218 kilo restafval opgehaald, 77 kilo groenafval, 47 kilo papier en 7 kilo verpakkingsmateriaal. Het percentage restafval moet dus flink omlaag. Gestreefd wordt naar 50 kilo per inwoner per jaar in 2030.

De PvdA heeft als uitgangspunt gesteld dat scheiden moet lonen. Als we burgers mee willen nemen in het proces, moeten ze merken dat het ertoe doet als ze meer scheiden en minder restafval aanbieden. We spraken ons uit voor een combinatie van gedifferentieerde tarieven (betalen naar gebruik) en omgekeerd inzamelen (restafval zelf wegbrengen naar inzamelpunten in de wijk). In de discussie bleek dat meer fracties op deze lijn zitten.

De wethouder heeft alle signalen opgepakt en zal in september met een raadsvoorstel komen. Bedoeling is om in 2017 een start te maken met een nieuwe aanpak van de afvalinzameling.

In de ledenvergadering op 24 juni werd het onderwerp ook besproken. Vanuit de leden kwamen waardevolle bijdragen over de praktische kant inzameling en scheiden, en over de positie van mensen die vanwege hun lage inkomen kwijtschelding van de afvalstoffenheffing hebben. Het zijn punten die we bij de discussie in de gemeenteraad in het najaar goed kunnen gebruiken.

Voor suggesties over de afvalinzameling sta ik altijd open.

Wordt vervolgd!

Zie ook:
Scheiden van afval moet lonen