Door op 19 november 2014

Landelijke bewonersdag: de regie terug

De Grolsch Veste was zaterdag 14 november het centrum voor landelijke bewonersorganisaties. Er waren circa 750 actieve bewoners uit alle delen van Nederland. Zo werd Twente mooi op de kaart gezet. Met het enthousiasme van stand up comedian Jeffrey Spalburg zat de stemming er goed in.

Het thema was ‘De regie terug’ en daarover werd op veel plekken gediscussieerd. Hoe doe je dat? Wie neemt de verantwoordelijkheid en wat zijn succesvolle bewonersinitiatieven? Succesvolle initiatieven zijn er veel. Ook in de eigen stad. In dat kader kunnen we niet beweren dat we nog meer burgerkracht moeten genereren. Burgerkracht kennen we in Enschede al volop!

Maar er was ook een waarschuwend vingertje: Jan Willem Duyvendak, hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Amsterdam, heeft onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van burgers en zelfredzaamheid. Hij waarschuwde dat er wel degelijk behoefte blijft aan professionele ondersteuning voor al die vrijwilligers. Daar ben ik het mee eens. Je kunt bepaalde verantwoordelijkheden volgens Duyvendak niet overlaten aan vrijwilligers.

Waar hij wat mij betreft te ver ging, was de manier waarop hij dit generaliseerde naar de zogenaamde Drie Decentralisaties die in 2015 ingaan: invoering van de Participatiewet, overheveling van een deel van de algemene AWBZ naar de gemeentelijke WMO en onder gemeentelijke verantwoordelijkheid brengen van de Jeugdzorg. Daarbij komt veel op de schouders van vrijwilligers en mantelzorgers te liggen.

Hij stelde dat professionele (zorg)taken door gewone ambtenaren worden overgenomen. Daarmee politiseerde Duyvendak zijn onderzoeksresultaten volledig door te stellen dat de decentralisaties alleen maar ingezet zijn om bezuinigingen te halen. Hij schetste een beeld dat inwoners overgeleverd zijn aan onprofessionele medewerkers die als ‘de grote zus’ keukentafelgesprekken houden. Ik verzet me tegen deze toon, Die voedt de angstcultuur onder inwoners van de stad.

Ik heb hem geschetst dat Enschede het toch anders optuigt. Met professionals uit de jeugdzorg en WMO-domeinen. We moeten kritisch zijn op de nieuwe rol van ambtenaren hierin, maar de discussie zou meer moeten gaan over hoe we de rol van de professionals (en dus ook ambtenaren) beter kunnen definiëren en hoe we daarover afspraken kunnen maken.

Ik ben als rapporteur van het onderdeel Zorg van de meerjarenagenda van de gemeenteraad voortdurend in gesprek met het college en de uitvoering om een vinger aan de pols te houden. Tenslotte zijn we er allemaal zelf bij! Dus mocht u zaken signaleren die niet professioneel overkomen, meld dit dan!