Door op 2 oktober 2015

Knip in Spelbergsweg door burgerparticipatie

In de stadsdeelcommissie Centrum op dinsdag 29 september hadden we een inspreker. Vier jaar hadden ze er over gedaan. 17 Bewoners hadden er aan meegewerkt. Nu liggen er wijkverkeerscirculatieplannen voor Hogeland-Noord en Getfert-Perik. Een mooi voorbeeld van burgerparticipatie.

Wie schetst de verbazing, in de eerste plaats van de betrokken burgers, dat het college in het uiteindelijke raadsvoorstel juist de belangrijkste aanbeveling niet overneemt. Het gaat om de Spelbergsweg en het sluipverkeer dat via de Rietmolenstraat door deze straat rijdt.

De omwonenden hebben met nadruk gesteld dat er een knip in de Spelbergsweg moet komen. Ook de onderzoeksbureaus kwamen tot die conclusie. Met name de bewoners van de Rietmolenstraat hebben ontzettend veel last van verkeer dat over de klinkers dendert, inclusief het vrachtverkeer dat gaat laden/lossen bij Action. Dit wordt als een crime beschouwd en het zou met het voorgestelde wijkcirculatieplan opgelost worden.

In het raadsvoorstel komt er echter helemaal geen knip. Het college een herinrichting van de Spelbergweg voor van € 90.000,– Het is onbegrijpelijk dat een college dat burgerparticipatie hoog in het vaandel heeft staan, hier zo’n steek laat vallen. Dit kon niet op waardering van de meeste commissieleden rekenen.

Geheel tegen de lijn van de dualistische opstelling waar Burgerbelangen Enschede eerder nog prat op ging, deed Barry Overink van die partij een verwoede poging om zijn wethouder Hans van Agteren te steunen. Hij stelde dat BBE principieel tegen ‘de knip’ is. Is dit nu dualisme of opportunisme?

Het mocht niet baten: D66 kondigde aan een amendement in te zullen dienen. Toen wethouder Van Agteren merkte dat zich een meerderheid voor dit amendement in de raad aftekende, haalde hij bakzeil en zegde hij toe het voorstel van de commissie en de bewoners over te nemen. Er komt dus een knip in de Spelbergweg. De straat krijgt eindelijk rust.

De problemen die dat oplevert voor de belevering van Action is weer een mooie klus voor de wethouder. Kan hij zijn warme contacten met de Action verder uitbouwen. En ze misschien wijzen op de cargohopper, de vrachtwagen die winkels in de binnenstad bevoorraadt.