Door op 18 maart 2015

Heldere kaders vastleggen voor middengebied vliegveld

In de Stedelijke raadscommissie van maandag 16 maart stond de ontwikkeling van het middengebied van de luchthaven op de agenda.

Het gaat daarbij om het opzetten bedrijfsmatige en recreatieve activiteiten. Die zijn niet in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan.

Daarom stelt het college van B&W een nota van uitgangspunten voor, die de basis is voor het maken van een omgevingsplan. Vooruitlopend op dat omgevingsplan kunnen via een projectafwijkingsbesluit deze activiteiten mogelijk gemaakt worden – als de gemeenteraad daarmee akkoord gaat.

Amusementsbedrijf Van Eck wil in dit gebied, De Strip, recreatieve activiteiten ontwikkelen, innovatieve bedrijvigheid en daaraan gekoppelde horeca. Dat is onder meer op het gebied van automotive, amusement en evenementen. Daarvoor is dus aanpassing van de regels nodig.

Er hadden zich 10 insprekers gemeld vanuit omwonenden en belangenorganisaties. Zij vrezen geluidsoverlast, verrommeling van het gebied, verkeersoverlast en aantasting van natuurlijke waarden in de omgeving. Er is onzekerheid over de gevolgen van de nieuwe kaders voor het gebied en de bewoners.
Op zijn beurt vroeg ondernemer Van Eck om vertrouwen en steun omdat hij er iets moois van wil maken.

Het is aan de gemeenteraad om de belangen af te wegen van natuur, recreatie, omwonenden en economie.

Dit is geen eenvoudige opgave. De PvdA is altijd voor economische ontwikkeling van het luchtheventerrein geweest vanwege de grote opgave waar wij als stad voor staan als het gaat om werk, werk en nog eens werk.
Toen burgerluchtvaart er voorlopig niet in bleek te zitten, hebben we ingestemd met inzet op hoogwaardige ontwikkeling als Technology Base Twente. De ontwikkeling van een leasure zone voor amusement en recreatie zal al in de plannen. Dit alles binnen de randvoorwaarde van een compact gebied in het groen.

Tijdens een eerdere informatiesessie is aangegeven op welke manier de belangen van ondernemen, wonen en natuur zijn meegewogen in het voorstel. Duidelijk is ook dat in een eerdere fase de geluidsnormen, in overleg met Van Eck en omwonenden, al naar beneden zijn bijgesteld.
Daar komt bij dat deze procedure plaatsvindt binnen een landelijke pilot. Die wordt dus strak gevolgd worden en ieder heeft er belang bij dat deze goed en zorgvuldig verloopt.

Niettemin blijft na de bespreking in de Stedelijke raadscommissie een aantal vragen open.

Gesteld wordt dat niets word ondernomen dat niet kan worden teruggedraaid. Maar praten over geluidssterkte en milieucategorie is abstract en levert vaak geen goed beeld op, waar iedereen vervolgens ook weer een eigen beleving bij heeft.
Wat zijn precies de plannen van Van Eck met het gebied? Komen er bijvoorbeeld cross- of cartwedstrijden?
En voor de toekomst: kan Van Eck op enig moment zelfstandig besluiten om zijn aangekochte terrein te verkopen?
Van belang is ook om te weten hoe het zit met de geluids- en milieucategorie: als toch sprake blijkt te zijn van overlast, kan de categorie dan worden aangepast en hoeveel tijd kost dat?

Het zijn zaken waarover we helderheid willen vóór maandag 23 maart. Dan moeten we als gemeenteraad een besluit nemen.