Door op 14 mei 2014

Gevolgen vertraging Twente Airport in kaart brengen

Vorige week werd duidelijk dat de ontwikkeling van de luchthaven opnieuw vertraging oploopt. Er zijn twee oorzaken. De Europese Commissie heeft meer tijd nodig voor het uitvoeren van de staatssteuntoets voor Twente Airport dan eerder aangegeven. Bovendien kiest het Ministerie van Infrastructuur en Milieu ervoor om het luchthavenbesluit pas vast te stellen nadat de aanpassing van de herziening van het Besluit Burgerluchthavens is afgerond. Kortom, er zal, anders dan eerder aangenomen, niet al in 2014 gevlogen kunnen worden.

Daar wringt de schoen, want één van de politieke kaders voor de ontwikkeling van de luchthaven is juist dat het mogelijk moet zijn om eind 2014 te kunnen vliegen vanaf Twente. Alle procedures moeten dan klaar zijn. Dat gaat niet gebeuren. Er komt op z’n vroegst begin 2015 duidelijkheid vanuit Brussel.

Deze onverwachte vertraging was aanleiding voor een interpellatie in de gemeenteraadsvergadering op 12 mei. Die was door de VVD, mede namens een aantal andere partijen (ook de PvdA), aangevraagd om duidelijkheid te krijgen over wat nu verder gebeurt.
De antwoorden van wethouder Marijke van Hees waren duidelijk. In ieder geval worden samen met partners de gevolgen op financieel en juridisch gebied in beeld gebracht. Daarnaast wordt door gebiedsontwikkelaar ADT een verkenning uitgevoerd naar verschillende scenario’s voor het vervolg van de ontwikkeling van het gebied waarop de luchthaven is voorzien. Uitgangspunt blijft hierbij de werkgelegenheid in de regio Twente. Deze scenario’s worden voor de zomer voorgelegd aan de gemeenteraad van Enschede en aan Provinciale Staten van Overijssel.

Als kersverse woordvoerder luchthaven binnen de fractie betekende dit debat voor mij de maidenspeech. Dat was best even spannend, zo’n eerste keer.

Ik heb namens de fractie ingebracht dat het ook voor de PvdA een tegenvaller is dat de Europese commissie meer tijd nodig heeft dan gedacht en naar verwachting pas in januari 2015 met uitsluitsel komt. Ook wij worden wel eens moe van alle procedures die doorlopen moeten worden. Echter, als PvdA kunnen wij ons goed vinden in de door het college voorgestelde lijn om eerste de gevolgen in kaart te brengen en scenario’s voor te leggen. Er ligt een intentieovereenkomst met ontwikkelaar Wessels. Deze is verlengd is tot 25 maart 2015. De PvdA wil goed en voorspelbaar om blijven gaan met partners die willen investeren in de economische ontwikkeling van Twente. Hier gaat zorgvuldigheid voor tempo. Er is geen reden voor paniekvoetbal. Geef het college en partners de ruimte om in de voorgestelde lijn te werken, zodat we op basis van feiten verder met elkaar in gesprek kunnen.

De afgelopen tijd zijn er in de Tweede Kamer ook vragen gesteld over de luchthaven Twente. De antwoorden geven een duidelijk beeld van een aantal onderwerpen. Zie vragen en antwoorden Tweede Kamer Luchthaven Twente.