Door op 26 november 2014

Flexibeler uitvoering helpt meer mensen uit bijstand aan werk

De uitvoering van de bijstand moet geen groot ingewikkeld administratiekantoor worden, maar een flexibele organisatie die snel kan schakelen en bedrijven kan bedienen. Dat is de boodschap die de PvdA Enschede aan wethouder Patrick Welman meegaf bij de behandeling van de Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak in de Stedelijke raadscommissie op maandag 24 november.

Enschede hanteert al enkele jaren de insteek ‘de werkgever op kop’. Ofwel: werkgevers hebben banen en spelen een belangrijke rol om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Dus moet je goed luisteren naar hun wensen en ideeën.

Inspelen op de vraag van bedrijven kan nog wat radicaler dan nu. Als een werkgever werk heeft, moet het Werkplein onmiddellijk kunnen zorgen voor mensen die dat werk kunnen doen. Juist voor kortlopende klussen, waarvoor bedrijven op dit moment liever naar een uitzendbureau gaan. Ieder uur dat de gemeente minder bijstand hoeft uit te keren, is er immers één. En de beste manier om mensen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt, is werk.

Dat vraagt ook in de aanpak wat meer van de gemeente. Dat de kaartenbak met bijstandsgerechtigden op orde is en dat mensen eenvoudig in en uit de bijstand kunnen zonder moeilijke procedures en zonder rechten te verliezen. Helaas is op dat vlak nog niet alles geregeld. De vereenvoudigde procedure voor iemand die zich binnen een half jaar weer meldt voor bijstand, is een goede stap maar dat kan nog beter.

Wethouder Welman gaf in reactie op deze boodschap aan nog nadrukkelijker samenwerking te willen zoeken met commerciële partijen die dit wat beter onder de knie hebben.