Door op 14 september 2015

F35: Enschedese bom onder regionale samenwerking

De realisatie van de Fietssnelweg F35 is in gevaar. Onlangs kondigde ook Almelo aan de ambities voor het voltooien van de Twentse fietssnelweg niet meer voor 2020 te onderschrijven. De keuze van Almelo wordt mede ingegeven door het feit dat Enschede eerder al eenzijdig een streep haalde door haar aandeel van de regionale afspraken. Een bom onder de samenwerking, zo blijkt nu.

Overwegingen
Dat Almelo moet bezuinigen is vervelend maar wel te begrijpen. En dat de gemeente daarbij ook kijkt naar de uitgaven voor verkeer is terecht. Gesterkt door de Enschedese keuze om de regionale afspraken niet meer na te komen, kiest nu ook Almelo voor een eigen koers. Die er toe leidt dat er nog minder fietsinfrastructuur wordt gerealiseerd in de komende jaren. Almelo zal wel denken: als Enschede zich niet aan de afspraken hoeft te houden, dan wij ook niet.

Voorzien
In april van dit jaar betoogde ik reeds dat het Enschedese nee tegen de regionale ambities gevolgen zou hebben voor de regionale samenwerking, zie hier. Dat blijkt nu uit te komen: Almelo maakte gretig gebruik van het Enschedese nee om ook de regionale afspraken te schenden.

Het gehele project Fietssnelweg F35 is daarmee ook in gevaar. Het ‘nee’ van Almelo mag wethouder Van Agteren, en ook de Enschedese raad (die met het voorstel van Van Agteren instemde) zich aanrekenen. Als dit de wijze is waarop Enschede omgaat met regionale afspraken, dan komt voor het overige ook maar bitter weinig terecht van regionaal samenwerken.

Betrouwbare overheid
Afspraak=afspraak, dat hoort bij een betrouwbare overheid: naar inwoners, naar bedrijven en ook naar medeoverheden. En als je vindt dat er het anders moet, dan ga je daar over in gesprek om te kijken of het anders kan. Eenzijdig de gemaakte afspraken negeren past niet bij een betrouwbare overheid.