Door op 22 april 2015

Enschede laat regionale ambities Fietssnelweg varen

Enschede doet niet meer mee met de regionaal afgesproken ambitie om de Fietssnelweg F35 in 2020 klaar te hebben. De oproep van de PvdA in de gemeenteraadsvergadering van maandag 21 april om toch aan te sluiten bij die regionale ambitie, kreeg helaas onvoldoende steun. Een meerderheid van de gemeenteraad  hecht blijkbaar weinig belang aan de afspraak in regionaal verband en kiest een eigen planning.

Middels een amendement had de PvdA, samen met GroenLinks, opgeroepen om toch ons best te doen voor realisatie van de Fietssnelweg binnen de regionaal afgesproken ambitie. Of het dan uiteindelijk wel of niet lukt, dat is een tweede. Maar als voorloper in het fietsbeleid heeft Enschede,  vorig jaar nog genomineerd voor de titel Fietsstad 2014, op z’n minst de morele verplichting om zich flink in te spannen om de Fietssnelweg F35 te realiseren. Dat amendement haalde het niet.

Opmerkelijk is het feit dat wethouder Van Agteren vorig jaar in het dagelijks bestuur van de Regio Twente instemde met de herbevestiging van de ambitie voor de Fietssnelweg F35.  In het voorstel dat hij vervolgens aan de gemeenteraad deed, is de ambitie echter flink afgezwakt. Daarom is het spannend om te zien hoe daar in de regio op wordt gereageerd.

Het ontbreken van Enschedese steun voor de regionale ambitie is een potentieel risico voor de realisatie van het regionale project. In haar bestuursvoorstel gaf de Regio Twente reeds aan dat draagvlak bij de grote gemeenten essentieel is om ook te zorgen dat de kleinere gemeenten aanhaken.

Investeren in fietsbeleid loont. De Fietsersbond heeft ‘Bikenomics’ als thema gekozen voor de verkiezing voor Fietsstad 2016. De vele voordelen van het stimuleren van fietsgebruik levert een bijdrage aan veel problemen in de stad, bijvoorbeeld op het gebied van bereikbaarheid, schaarse ruimte in de stad, geluidsoverlast maar ook gezondheid.