Door op 30 juni 2015

Enschede kijkt naar experiment basisinkomen

Het College van B&W gaat aan de slag met de opdracht om te kijken of Enschede kan experimenteren met het basisinkomen. Het initiatief van de PvdA en GroenLinks haalde bij de behandeling van de Zomernota op 29 juni een meerderheid in de raad.

Het basisinkomen is een hot item. Het principe is een vast inkomen voor iedere inwoner, net genoeg om mee rond te komen. Het gaat uit van het idee dat iedereen volwaardig deelnemer is aan de maatschappij en een inkomen heeft dat daarbij hoort. Wie een hoger inkomen wil, kan dat door werk verkrijgen.

Overal in het land stellen gemeenten zich beschikbaar om te experimenteren met (elementen van) het basisinkomen. Met dergelijke experimenten wordt bekeken of een basisinkomen leidt tot meer zelfontplooiing van mensen, tot meer participatie en daardoor tot een zinvolle bijdrage aan de samenleving in de vorm van betaald werk of vrijwilligerswerk.

Mensen met een basisinkomen hebben naar verwachting een sterkere positie op de arbeidsmarkt. Bovendien kan de veelheid aan ingewikkelde regelingen die we nu hebben, komen te vervallen.

Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken heeft gesteld dat gemeenten meer ruimte moeten krijgen om buiten bestaande wet- en regelgeving te experimenteren.

De PvdA ziet graag dat ook Enschede met (elementen van) het basisinkomen gaat experimenteren. Juist omdat de problematiek op het gebied van armoede, werkgelegenheid en participatie in Enschede prominent aanwezig is.

Samen met GroenLinks riep de PvdA via een motie op om de mogelijkheden te onderzoeken voor een experiment in Enschede, waarbij aandacht is voor financiële, administratieve en maatschappelijke effecten. De motie werd breed gesteund: ook D66, Burgerbelangen, SP, CDA en EnschedeAnders stemden voor de motie.