Door op 2 april 2015

Enschede en fietsbeleid: meer ambitie tonen bij Fietssnelweg F35

Heeft Enschede nog ambitie op fietsbeleid? En zijn we echt wel de voorloper die we graag willen zijn? Die vragen stonden centraal bij de behandeling van de actualisatie van het regionaal Masterplan Fietssnelweg F35, in de Stedelijke raadscommissie op maandag 30 maart.

De fietssnelweg F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van 62 kilometer van Nijverdal via Almelo, Hengelo en Enschede naar de Duitse grens, met zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal.

Het college stelt de gemeenteraad voor niet in te stemmen met de regionaal overeengekomen planning, en zelf pas later klaar te zijn. Dat verwondert.

Met enige trots presenteerde wethouder Hans van Agteren iets meer dan een jaar geleden de Enschedese nominatie voor Fietsstad 2014. Een nominatie die de stad voornamelijk te danken heeft aan de visie en ambitie om kwalitatief hoogwaardige fietsinfrastructuur te realiseren. Zoals de fietssnelweg, maar ook de ontvlochten routes door de wijken, die de fietser een alternatief moeten bieden voor de drukke wegen die zij moeten delen met auto’s.

Waar Enschede toen nog de koploperpositie predikte, lijkt die ambitie nu vervolgen. In de actualisatie van het regionaal Masterplan Fietssnelweg F35 is de ambitie opgenomen om in 2020 de Fietssnelweg geheel klaar te hebben. Overeengekomen tussen de acht gemeenten die een deel van het tracé binnen hun gemeentegrenzen hebben. Maar in het raadsvoorstel weigert wethouder Van Agteren deze ambitie te onderschrijven. Hij wil pas in 2023 klaar zijn.

De andere gemeenten in de regio zijn dus ambitieuzer dan de Fietsstad-genomineerde! En dat is niet omdat zij ineens veel ambitieuzer zijn geworden, maar omdat het college zijn ambitie lijkt te laten varen.

Een vreemde constatering die ook niet past bij het belang dat de PvdA hecht aan het stimuleren van fietsen. Want veel fietsen is duurzaam, gezond, veilig en levert bovendien meer ruimte op de weg voor mensen die per se met de auto van a naar b moeten omdat het alternatief onvoldoende is. Goede infrastructuur is van belang om mensen te verleiden wat vaker op de fiets te stappen.

In de eerstkomende raadsvergadering zullen we het college daarom via een amendement oproepen om toch de regionale ambitie te onderschrijven en te kijken hoe we het voor elkaar krijgen om in 2020 de F35 gerealiseerd te krijgen. Als achteraf blijkt dat het niet lukt, dan mag het in ieder geval nooit liggen aan het feit dat we onze best er niet voor hebben gedaan!