De Motie van Marijn

Door Raymon Haveman op 13 juli 2022

Marijn, onze nieuwe aanwinst in de fractie, heeft een paar drukke dagen achter de rug. Met als resultaat een aangenomen motie om WARP Technopolis in de binnenstad te behouden. Met 33 stemmen voor en drie tegen was er een ruime meerderheid voor de motie. Dat is een geweldig resultaat voor onze woordvoerder cultuur

Maar wat een werk komt erbij kijken. Een krantenartikel beschrijft de moeilijke situatie van WARP Technopolis. De uitvoerder van WARP, Planetart aan het Stationsplein, heeft een gebruikersovereenkomst voor hun creatieve broedplaats. Maar die loopt af op 31 december en er is nog geen alternatieve locatie gevonden. Daar moeten we natuurlijk wat aan doen. In dit geval Marijn dus.

Op werkbezoek naar de locatie en praten met veel betrokken mensen. Zelf onderzoek doen. Bespreken in de fractie. Een motie maken. Overleggen met de rest van de fractie. Bijschaven. Scherp maken. Na veel overleg, bellen en appen, ligt er een versie waar Marijn verder mee kan. Maar dan ben je er nog niet. Dan wil je nog steun in de raad van andere partijen.

Na weer mailen, bellen, appen en wandelgangen gepraat, komen één voor één de steunbetuigingen binnen. Veel partijen willen graag de motie mede indienen. BBE, GroenLinks, EA, CDA en D66 zijn de logo’s die samen met ons logo op de motie staan. Nu nog even uitzoeken wat de VVD en de wethouder wil. Die willen liever wat aanpassingen om het werkbaar te houden. De motie wordt niet aangepast, maar we zullen er met de wethouder wel uitkomen. En zo geschiedde. Uiteindelijk is de motie aangenomen:

Roept het College op:

1. Samen met WARP Technopolis te zoeken naar een nieuwe, duurzame locatie bij voorkeur in de binnenstad van Enschede;
2. Zo snel mogelijk, maar uiterlijk voor 1 oktober, met een update naar de Raad te komen
3. De eventuele kosten of garantstelling hiervoor in beeld te brengen, gezien het aflopen van de huidige huisvesting per eind 2022, en dat in de ontwerpbegroting in oktober aan de raad voor te leggen.

Dat mocht ik allemaal meemaken als fractieondersteuner. Wat een werk van Marijn en de fractie. Ontzettend goed dat de PvdA zich blijft inzetten voor een diversiteit aan cultuur in Enschede.

Bravo en complimenten!

Raymon Haveman

Eén van de belangrijkste voorwaarden om je gelukkig te voelen is een goed thuis. Als iemand die zijn hele leven in Enschede heeft gewoond, is deze stad mijn thuis. Dat is niet afhankelijk van in welke wijk je woont, of welk huis. Wat belangrijk is, is dat je een eerlijke kans krijgt, dat er naar

Meer over Raymon Haveman