Door op 23 juni 2014

College van BenW trekt steun aan luchthaven Twente in

Het college van B&W heeft besloten de steun aan het realiseren van de luchthaven Twente in te trekken. Als reden hiervoor werd gegeven dat in de gesprekken met Brussel is gebleken dat men daar niet akkoord kan gaan met de voorstellen zoals ze er nu liggen.

Mochten de plannen nu ingediend worden, dan zal een onderzoeksperiode gestart worden die zeker een half jaar in beslag zal nemen. Hierdoor lopen we in de planning uit de tijd. De nieuwe coalitie heeft zichzelf tevens onder stevige tijdsdruk gezet om voor september al duidelijkheid te willen. Alles met elkaar maakt dat het college tot dit besluit gekomen is.

Voor ons is dit een meer dan teleurstellend besluit. Overigens moet duidelijk zijn dat het niet aan het college is om dit besluit te nemen, maar aan de gemeenteraad van Enschede.

Afgelopen week ontvingen we ook nog en brief van staatsecretaris Mansveld over de vermeende bomenkap rond het vliegveld. Uit de brief van de staatsecretaris blijkt dat hier geen sprake van zal zijn.

In de voorlichting die wij als gemeenteraad de afgelopen dagen hebben gehad vanuit gebiedsontwikkelaar ADT en B&W bleek nog eens nadrukkelijk dat Brussel de spelregels voor het realiseren van een luchthaven de afgelopen maanden heeft veranderd. Deze spelregels pakken voor Twente zeer nadelig uit.

Ik kan hieruit ook niets anders opmaken dan dat de lobby vanuit Duitsland en Schiphol goed zijn werk heeft gedaan in Brussel. Voeg hierbij alle wilde berichtgeving rondom de vermeende grootschalige bomenkap en geheel is compleet. Het college geeft aan dat we ons verlies moeten nemen als Twente en realistisch moeten zijn.

Maar waarom niet strijdbaar blijven voor iets waar ook 4 van de 5 collegepartijen jaren voor hebben gestreden? Waarom zo’n groot besluit op basis van verkenningen en geen formeel besluit uit Brussel?
Waarom geen geduld en de aanvraag gewoon insturen en dan de onderzoeksperiode maar afwachten?
Het college presenteerde haar bevindingen dat instemming voor staatssteun moeilijk wordt alsof we gaan stoppen met ons in te zetten voor de luchthaven. Dat is echter aan de raad en daar zal ik ook vragen over stellen. Het is vreemd dat het college niet voor een open dialoog met de raad gaat, maar zelf al conclusies trekt en voorsorteert. Zeker gezien de hele voorgeschiedenis en het belang van besluitvorming, bijvoorbeeld vanwege de noodzaak om extra werkgelegenheid te creëren in Enschede en Twente. Tenslotte is het te doen om werk, werk en nog eens werk met een werkeloosheidspercentage van 18% in onze stad.

Het gebrek aan doorzettingsvermogen is volgens mij funest voor de enorme opgaven waar we de komende jaren voor staan. Extra wrang waren de berichten een dag later over de realisatie van een luchthaven in Lelystad en de enorme investeringen die daarmee gemoeid zijn. Blijkbaar blijft Twente ver weg voor velen uit Den Haag en Brussel en beschikken we hier in Twente met elkaar over te weinig ruggengraat en doorzettingsvermogen.

ADT heeft inmiddels een aantal alternatieven aangedragen voor het luchthaventerrein. De komende weken zullen we hier verder over na moeten denken.