Door op 17 december 2014

Coalitie zet raad buitenspel bij participatiewet

Bij een belangrijke systeemverandering als de Participatiewet hoort de gemeenteraad de kaders te stellen. In elke gemeente gebeurt dat, behalve in Enschede. De coalitiepartijen zijn van mening dat kaderstelling door de gemeenteraad niet nodig is en stemden maandag 15 december een PvdA-motie daarover weg.

De invoering van de Participatiewet is een belangrijke stap in de grote rol van de gemeente om te zorgen dat mensen meedoen in onze samenleving. Het betekent de verankering van een systeemverandering, waarbij onze verantwoordelijkheid als gemeente fors toeneemt. Een systeemverandering in het denken over mensen toeleiden naar arbeid. Dat iedereen er toe doet en dat werk een belangrijke factor is in het meedoen in de samenleving. Ieder in eigen tempo en op eigen niveau.

Als we kijken naar de afgelopen jaren, zien we dat we veelal al handelen in de geest van de Participatiewet. We kijken vooral naar wat mensen wel kunnen en niet alleen naar wat ze niet kunnen. We geven mensen meer zeggenschap en verantwoordelijkheid voor hun toekomst.

Dit historische moment van invoering van de Participatiewet kunnen we als gemeenteraad niet afdoen met het vaststellen van technische regels. Onze visie op wat we beogen bij de invoering van de wet moet een ijkpunt zijn. Daarbij kunnen we niet alleen maar verwijzen naar wat we in het verleden over participatie en werk hebben meegegeven. De Participatiewet zet onze activiteiten in een geheel nieuw licht. Die nieuwe uitgangspunten moeten we verankeren met een eigentijdse visie van de gemeenteraad op wat ons te doen staat.

Waarom is expliciete kaderstelling door de gemeenteraad zo belangrijk? De gewijzigde kaders vanuit het Rijk maken de rol van de gemeente groter dan ooit. Douwe-Jan Elzinga, hoogleraar en nauw betrokken bij de invoering van het dualisme, sprak onlangs de Enschedese raad toe en gaf mee dat de raad moet zorgen dat zij de touwtjes stevig in handen houdt.

Kaderstelling moet ook, omdat we meer inzetten op maatwerk. Bij maatwerk horen heldere kaders. Immers, als het college moet handelen naar wat er beoogd wordt door de raad, zou je die raadsvisie tenminste moeten vastleggen. Als we moeten bijsturen in de komende jaren, moeten we precies weten waar, waarop én waarom: omdat we ons doelen hebben gesteld en kaders hebben meegegeven waarbinnen we oplossingen moeten vinden.

Die kaders zijn er nu niet, dus daarom onze motie, waarin we het college opriepen alsnog te komen met een door de raad vast te stellen beleidskader. Het is immers de gemeenteraad die gaat over de kaders van belangrijke systeemveranderingen als invoering van de Participatiewet.

De coalitiepartijen D66, CDA, VVD, Burgerbelangen en ChristenUnie bleken het niet zo nauw te nemen met die kaderstellende rol van de raad. Zij zetten met hun tegenstem de raad volledig buitenspel.