Door op 2 september 2014

Bijstand: wethouder moet zich aan de wet houden

De zoekperiode voor de bijstand zorgt voor aardig wat onrust in de stad. Uit diverse hoeken komen signalen dat de wijze waarop we in Enschede de vier weken zoekperiode uitvoeren wettelijk niet is toegestaan. Maar ook dat mensen, die zich aan de balie van het Werkplein melden, zich niet bepaald respectvol behandeld voelen.

En dus werd verantwoordelijk wethouder Patrick Welman maandag 1 september ind e Stedelijke raadscommissie op het matje geroepen om tekst en uitleg te geven.

Twee vragen stonden centraal tijdens ons pleidooi in de commissie:

• houdt Enschede zich aan de wet en
  • in hoeverre hebben we onze zaakjes op orde zodat aanmelders voor de bijstand zo goed en netjes mogelijk worden geholpen?

Die eerste vraag hopen we beantwoord te krijgen door een uitspraak van een gezaghebbend orgaan. Wethouder Welman gaf op het verzoek van de PvdA-fractie aan binnenkort een gezaghebbende uitspraak van het Rijk te kunnen overleggen waarin staat aangegeven dat de wijze van uitvoering van de Wet Werk en Bijstand door Enschede wettelijk is toegestaan. Dat moet voor eens en altijd helderheid geven over wat wel en niet mag. De gemeenteraad is geen rechtbank die zelf wetten gaat interpreteren, daar moeten we ons door experts over laten informeren.

De zorgen over de wijze waarop mensen worden behandeld aan de balie van het Werkplein was ons tweede aandachtspunt. Vorige week maakte het burgerinitiatief Sociaal Hart Enschede een manifest openbaar waarin het een menselijker aanpa voorstelde. Dat manifest was gebaseerd op flink wat klachten van Enschedese inwoners.

Nou hebben sommige mensen een stok achter de deur nodig om gemotiveerd te worden om op zoek te gaan naar werk, en is je moeten melden voor de bijstand überhaupt al geen pretje, het Werkplein moet wel onze inwoners met respect en hulpvol bijstaan. Daarom hebben we de wethouder gevraagd of we genoeg doen om de professionals op de werkvloer goed hun werk te kunnen laten doen. Krijgen ze de ruimte om maatwerk te leveren, worden ze goed opgeleid en krijgen ze de juiste werkopdrachten mee?

Op deze vragen hebben we nog geen antwoord gekregen, maar hopen we komende week meer te horen. De discussie is nog niet afgelopen en de prestaties van Enschede liggen ook onder het vergrootglas bij het Rijk. Die kritische blik over de schouder mag er echter niet toe leiden dat wij met onfatsoenlijk beleid alles op alles zetten om het aantal bijstandsgerechtigden terug te dringen.