11 september 2014

Bemoedigende berichten uit Den Haag in bijstandskwestie

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is welwillend om met Enschede mee te denken over een oplossing voor de grote bijstandsproblematiek. Dat is het beeld dat de Enschedese PvdA-fractie heeft overgehouden aan de contacten met staatssecretaris Jetta Klijnsma. Marijke van Hees had vandaag (donderdag 11 september) contact met de bewindsvrouw op SZW, en constateerde een luisterend oor voor de positie van Enschede en Twente.

Klijnsma nam gelukkig eerder op de dag al afstand nam van het slechte idee van B&W van Enschede. Het idee dat gespaard geld voor pensioen eerder door de gemeente zou worden gebruikt voor het terugdringen van claims op de bijstand wees Klijnsma resoluut van de hand.

Het idee om het pensioen op te laten maken t.b.v. de bijstand komt uit de koker van wethouder Patrick Welman, die morgen (vrijdag 12 september) op bezoek gaat bij Klijnsma om verder te praten over de situatie rond de bijstand in Enschede. Daarbij gaat het vooral de werking van het landelijke verdeelmodel en de compensatie voor negatieve verdeeleffecten via de Meerjarig Aanvullende Uitkering (MAU). Er komt met ingang van volgend jaar een nieuw model, waarin Enschede overigens naar verwachting wel beter uit zal komen. Maar weg is het tekort van Enschede daarmee nog niet volgens het Enschedese college, mede omdat er een generieke bezuiniging op het totale uitkeringsbudget wordt doorgevoerd.

‘Den Haag’ is zeker niet doof voor de situatie in Enschede, constateerde Marijke van Hees: “In mijn contact met deze staatssecretaris merk ik dat kabinet wel wil meedenken en een luisterend oor heeft voor positie van Enschede en Twente.” De staatssecretaris gaf aan dat de regio nog onbenutte kansen heeft om te investeren. Zij noemde het meer gebruik maken van het beschikbare geld voor regionale sectorplannen en deelname aan de nieuwe tranche Europese middelen (ESF).

Die focus op werkgelegenheid is een gedeelde ambitie, meent Van Hees: “Gezien de situatie moeten we geen middelen om de economie te stimuleren ongebruikt op de plank laten liggen. Gezamenlijk met bedrijven inzetten behoud van banen en op meer werk is de beste reactie op de huidige werkloosheid. Nieuwe banen zijn in de afgelopen jaren echt ontstaan, die benadering moet de regio doorzetten en subsidies voor plannen van bedrijven kunnen daarbij helpen. Uiteindelijk moeten we problemen gezamenlijk als medeoverheden aanpakken. Dat is ook de kracht van een sterke band tussen lokale en nationale politici.”

Een offensieve koers dus, zoals ook al werd benadrukt in de stedelijke commissie door arbeidsmarkt-woordvoerder Laurens van der Velde. “Gezamenlijk optrekken is essentieel. In die zin is het dan ook erg jammer dat Welman met maatregelen zonder politiek draagvlak zwaait. Dat zorgt voor veel grote maatschappelijke onrust, terwijl de meeste partijen er niet eens achter staan. Enschede staat er daardoor niet positief op en dat draagt niet bij aan het vertrouwen in de economie van de stad”, aldus Van der Velde.