Door op 19 november 2014

Bedelverbod: kanon op een mug?

Zoals in iedere grotere stad, zijn er ook in Enschede mensen die bedelen. In onze binnenstad word je af en toe aangesproken door mensen die om een eurootje vragen. Daar is blijkbaar over geklaagd door inwoners en bezoekers. Vanwege de ervaren overlast stelt het college voor om een bedelverbod in te stellen. Op maandag 17 november werd dit voorstel besproken in de Stedelijke raadscommissie.

De PvdA heeft grote twijfels bij een bedelverbod. Ten eerste is de vraag hoe groot de groep is waar het om gaat. Op basis van onze waarneming en gesprekken met verschillende mensen komen wij niet verder dan een kleine, redelijk vaste groep.

Bedelen komt vaak voort uit achterliggende omstandigheden, zoals sociale ellende en armoede. Niemand staat voor z’n plezier om geld te vragen. Aan die achterliggende omstandigheden moet ook aandacht besteed worden. Alleen en verbod instellen is niet voldoende.

Bedelaars zorgen over het algemeen niet voor bedreigende situaties. Als er sprake is van lastigvallen van passanten, opdringerigheid of agressief gedrag, zijn er andere mogelijkheden om in te grijpen. Daar voegt een bedelverbod niets aan toe.

Bovendien is de vraag hoe een verbod wordt gehandhaafd. In en rond de Noorderhagen en vervolgens op het Willem Wilminkplein was overlast van rondhangende groepen en dealers. Er was vandalisme en mensen werden lastig gevallen. Er kwam een samenscholingsverbod. Terecht, want het ging om een situatie die de leefbaarheid in de binnenstad negatief beïnvloedde.

Dat verbod lijkt te helpen, maar de handhaving is een probleem door geld- en capaciteitsproblemen. Daar worden met enige moeite nu mouwen aan gepast. Daar dan nog een verbod aan toevoegen voor een paar bedelaars lijkt schieten met een kanon op een mug. Als er een geld- en capaciteitsprobleem is met de handhaving, laat handhavers zich dan richten op ernstiger zaken die meer prioriteit hebben.

Tenslotte kun je je afvragen hoe dit verbod zich verhoudt tot de vermindering van regeldruk, waar we het in de gemeente ook over hebben. Vorige week bespraken we in de gemeenteraad het schrappen van regels en vergunningen rond zaken als uitritten, terrassen, venten, splitsen van woningen en kappen van bomen. Het is wat onlogisch een week later alweer met een nieuwe regel aan te komen: een bedelverbod.

De burgemeester constateerde aan het eind van het debat dat er in de raad nog veel vragen leven en er geen meerderheid voor een bedelverbod zou zijn.