Door op 15 juni 2017

College draait duimschroeven aan bij zondagopenstelling

Het huidige College van B&W ligt voor wat betreft de zondagopenstelling in de houdgreep bij de ChristenUnie. Die partij sleepte beperking van de openstelling van winkels op zondag in de wacht bij de coalitieonderhandelingen. Dit tot grote frustratie van veel ondernemers. En tegen het eind van de coalitieperiode wordt er ineens strenger gehandhaafd.

Handhaving

Ondernemers buiten de binnenstad die hun zaak regelmatig op zondag open doen kregen onlangs een stevige brief waarin het College van B&W dreigt te handhaven en te beboeten. En dat terwijl dat al jaren niet gebeurd is.

Voor de binnenstad zijn de regels duidelijk: de eerste en laatste zondag van de maand mogen winkels open zijn. Daarbuiten is de regel (kort gezegd) dat ondernemers 26 keer per jaar open mogen op zondag. Maar controleer dat maar eens als gemeente: het betekent dat je elke zondag wel of niet geopend moet bijhouden. Of op een andere manier controleren met veel administratieve lasten. Het is bijzonder dat er richting het einde van de raadsperiode, en vermoedelijk ook de regel, ineens streng gehandhaafd gaat worden.

Opening

Een opening om de zondagopenstelling ter sprake te brengen in de gemeenteraad wordt niet echt geboden. Ondernemers moeten dus tenminste tot na de verkiezingen wachten tot er weer wat mogelijk is. Dat zou goed zijn, want de huidige regels zijn niet van deze tijd en praktisch ook nog eens moeilijk te handhaven. Zeker voor het opgebloeide Woonplein zou ruimere openstelling welkom zijn.  We gaan graag met partijen in de stad in gesprek om te kijken naar oplossingen.

Waar ben je naar op zoek?