Door op 17 juni 2015

Armoedebeleid: scherper doelen stellen

De Partij van de Arbeid is tevreden dat het college in de nieuwe nota armoedebeleid redelijk goed heeft geanticipeerd op de uitkomst van het rekenkameronderzoek over het armoedebeleid van de afgelopen jaren.

Financieel blijft één en ander redelijk overeind. Dat is ook nodig gezien de opgaven, hoewel de dekking nog gevonden moet worden bij de zomernota. In de raadsvergadering van maandag 22 juni wordt het armoedebeleid vastgesteld.

Wat zeker nog aandacht vraagt, is dat het doel van het beleid nog veel beter moet worden uitgewerkt. Pas dan kun je bepalen of je echt effectief bent.

In de Stedelijke commissie van maandag 15 juni kwam naar voren dat meerdere partijen er wel voor voelen om aan de hand van diverse scenario’s de impact van het Enschedese armoedebeleid op inwoners in kaart te brengen. Door verschillende gezinssituaties te schetsen, geeft dat een veel beter inzicht in hoe ons armoedebeleid bijdraagt in het dagelijks leven van de Enschedeërs. Zo kunnen we nog beter bepalen waar we bij moeten sturen en hoe we dat dan moeten doen.

De PvdA vroeg in het debat aandacht voor over ondersteuning bij het ‘huishoudboekje’. Mensen moeten ondersteuning krijgen bij hun financiën, om te zorgen dat zij de juiste keuzes maken. Zoals eerder aangegeven, is het moeilijk keuzes maken met weinig middelen.

Goed beheer van het geld is dan essentieel om te zorgen dat geen torenhoge schulden of achterstanden ontstaan. Toegankelijk budgetbeheer via de Stadsbank is een optie, maar ook andere mogelijkheden zijn denkbaar, zoals via Stichting maatschappelijke Dienstverlening. Dit behoort ook tot de kern van armoedebeleid: ervoor zorgen dat mensen zo goed mogelijk hun budget beheren zodat de schulden niet toenemen.

Zie ook
Het verschil maken met armoedebeleid
Bij bezuinigen op armoedebeleid juiste keuzes maken