Door op 17 oktober 2014

Alternatieve ‘groene’ ontsluiting voor bungalowpark Rutbeek?

Dinsdag 21 oktober wordt de gemeenteraad gevraagd in te stemmen met de plannen voor de ontsluiting van het Rutbeek ten faveure van een te realiseren vakantiebungalowpark. Dat het park er moet komen, is al eerder besloten. Maar over hoe de gasten er moeten komen, is al geruime tijd discussie. De PvdA wil weten of een groen alternatief bespreekbaar is.

In de stadsdeelcommissie Zuid op 7 oktober lag er een voorstel om te kiezen voor een variant waarbij de Hegebeekweg, nu een zandweg, verhard zou moeten worden. Deze keuze is tot stand gekomen na onderzoek door bureau Royal Haskoning, dat alle voor- en tegens van 6 varianten in kaart bracht. Mooi gedaan, zou je zeggen. Laat dat park er maar komen: het is uitstekend voor de werkgelegenheid en voor de uitstraling, en het geeft reuring aan het anders nogal ‘doodse’ Rutbeek. Vergelijk het maar eens met het Hulsbeek in Oldenzaal, daar gebeuren dingen die een stad als Enschede waardig zijn.

Minpunt is dat de omwonenden helemaal niets zien in de uitkomst van het onderzoek, waarvan verharding van de Hegebeekweg de uitkomst is. Die route geeft een zware verkeersbelasting voor de Usselerveenweg. Ook worden argumenten van stikstofuitstoot en verkeersonveiligheid genoemd. Collega Robin Wessels van GroenLinks ging in de stadsdeelcommissie vooral uitvoerig in op onjuiste weergave van de metingen ten aanzien van de stikstofdeposities.

Als PvdA zijn wij blij met nieuwe werkgelegenheid, dus het park moet er komen, ook als dat via de ontsluiting Usselerveenweg en Hegebeekweg moet.

Maar wie schetst mijn verbazing dat wij als raadsleden ter elfde ure geïnformeerd werden over een duurzaam, vriendelijk, milieu- en verkeersontlastend alternatief. Het kwam via journalist Toon Mesman van dagblad Tubantia onze kant op met de vraag of we dat een goed alternatief vinden.
Het plan houdt in dat de vakantiebungalow-recreanten hun auto kunnen plaatsen op de bestaande parkeerplaatsen bij het Rutbeek en vervolgens met elektrische golfkarretjes met bepakking naar de bestemming worden gebracht. Het rijden van de karretjes levert dan weer werkgelegenheid op. Een paar elektrische fietsen bij de deur en iedereen heeft een prachtvakantie. Andere grote recreatieparken zijn momenteel juist bezig om naar dit concept over te stappen in het kader van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Een dubbel groen park, zal ik maar zeggen.

Ik wil graag weten van de wethouder of dit alternatief bespreekbaar is. Zo, ja kunnen we de besluitvorming een maand uitstellen zodat dit alternatief serieus bekeken kan worden?