Door op 3 juli 2015

Alert zijn op verdringing bij begeleiding naar werk

Enschede kent een grote werkloosheid en onderneemt veel initiatieven om mensen naar werk te begeleiden. Dat kan zijn door het matchen van werkgevers met werknemers, scholing, re-integratietrajecten en nog veel meer. Echter, al die instrumenten kosten geld en de gemeente kan dat geld maar één keer uitgeven.

Het gevaar bestaat dat de focus te veel komt te liggen op de groep die eenvoudig (en goedkoop) naar werk te begeleiden is. Voor andere, vaak kwetsbare, groepen betekent dit dat zij minder aandacht krijgen. Vaak met geen of weinig perspectief op werk.

Bij de behandeling van de Zomernota op 29 juni riep de PvdA met succes in een motie op die verdringing inzichtelijk te maken.

De PvdA wil dit soort verdringing in Enschede inzichtelijk hebben, omdat het de mogelijkheid geeft om als gemeenteraad te sturen op wat we voor specifieke doelgroepen kunnen betekenen.

In het Sociaal Akkoord van het Rijk met werkgevers zijn 125.000 zogenoemde Garantiebanen afgesproken. Nieuwe banen, bedoeld voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er is een register waarin de doelgroep is opgenomen om zorgvuldig te monitoren of de afspraken over het aantal banen worden waargemaakt.

Werkgevers hebben zich gecommitteerd aan die aanpak, maar natuurlijk wil een werkgever ook de beste arbeidskrachten. Niet elke werkgever zit te wachten op tijd en energie steken in het begeleiden van mensen die net even een steuntje extra nodig hebben. Het is aannemelijk dat ze uit het doelgroepenregister alleen arbeidskrachten willen, die al heel dicht tegen volledig arbeidsfit aan zitten. Daardoor worden de kansen voor mensen met een grotere afstand kleiner.

Sociale Werkvoorziening
In het bijzonder zijn we alert bij de voorgestelde bezuinigingen op de Sociale Werkvoorziening. Het College heeft daarop een flinke bezuiniging aangekondigd.

Er moet een gedegen visie komen op hoe we voor deze moeilijke doelgroep perspectief behouden. Pas daarna kan een financiële afweging worden gemaakt of minder lasten haalbaar zijn of niet. En nog belangrijker: wat betekent dat voor de doelgroep?

We hadden vorig jaar een wachtlijst van 560 mensen met een SW indicatie, waarvan 499 al langer dan een jaar op de wachtlijst stonden. De gemiddelde wachttijd voor een plek in de SW bedroeg 44 maanden, meer dan 3,5 jaar. Al met al geen luxe positie, maar een uiterst kwetsbare die vraagt dat we extra aandacht hebben voor mensen met een SW-indicatie.

Aanvenkelijk staakten de stemmen over de motie bij 18-18. Dat betekende een nieuwe stemronde in de gemeenteraadsvergadering van 2 juli. Bij die stemming haalde de motie het ruimschoots, omdat nu ook CDA en Burgerbelangen voor stemden.