Dromen van een kernenergievrije duurzame en veilige woonomgeving, om te beginnen in Twente!

Door Ben Kokkeler op 7 december 2018

Ging u gisteravond ook rustig slapen? De Duitse media niet gevolgd? Onder de rook van Twente was er weer eens een hevig incident in de kerncentrale van Lingen, dit keer een grote brand.

Al diegenen die momenteel weer roepen:  zo’n kerncentrale kan er best bij in Overijssel, ‘wir schaffen das’: word wakker! Zijn jullie vergeten dat we in onze regio al een kerncentrale hebben, in Lingen, en opwerking van dit kernspul, bij Urenco in Almelo. Drie is echt teveel!

Er mag weer gedroomd worden. De economie trekt aan en topeconomen als Mariana Mazzucato roepen dat de overheid weer ‘moonshots’ moet nastreven: ambitieuze, baanbrekende projecten die radicale oplossingen bieden voor de uitdagingen in onze maatschappij. De energietransitie is een van die uitdagingen, en plotseling hoor je weer pleidooien voor nieuwe kerncentrales. Zelfs in onze provincie.

Wees gewaarschuwd: ik was in de 70’er jaren een fervent antikernenergie activist, een antikernwapenactivist en pacifist. U kent misschien de stickers nog: de rode zon op een geel veld, ‘atoomenergie? Nee bedankt’. Ik demonstreerde voor de sluiting van Borssele en tegen de productie van kernafval. Maar tijden veranderen, toch? Ons energiegebruik is alleen maar toegenomen. We gaan niet alleen kerncentrales, maar ook kolen- en gascentrales sluiten. Windmolens en zonnecellen alleen gaan het verschil niet maken.

Ja de tijden zijn veranderd, in meer dan een opzicht. In de jaren ’70 en ’80 dachten kernenergiefanaten nog dat je in een paar jaar een kerncentrale uit de grond kon stampen. We weten inmiddels wel beter: het hele traject van politieke besluitvorming, aanbesteding, vergunningverlening, bouw en ingebruikname van een kerncentrale duurt naar schatting 15 jaar. En ondertussen gaan de kosten door het dak. Een Finse centrale die 3 miljard euro moest kosten is al acht jaar te laat en kost inmiddels 8,5 miljard euro. De bouw van zo’n zelfde reactor in Frankrijk begon in 2007 en moest 3.3 miljard kosten. Hij is nog steeds niet af, en de teller staat op 10.9 miljard euro. De bouwkosten van een nieuwe Engelse kerncentrale zijn zelfs gestegen tot 23 miljard euro. Het ‘dossier kernenergie’ is een opstapeling van hoge verwachtingen, politieke debatten, tegenvallende resultaten en torenhoge kosten. Dáár is sinds de jaren ’70 niets aan veranderd. Kernenergie is commercieel totaal onrendabel en er is in Nederland geen draagvlak voor.

Na jaren van visieloos neoliberaal navelstaren is het goed dat de PvdA en andere progressieve partijen de oproep van Mazzucato oppakken.

Dromen mag weer, moet weer, graag zelfs: van een veilige en gezonde woon- een leefomgeving. Om te beginnen in Twente, onder de rook van de kerncentrale in Lingen. Zullen we daar beginnen met de moonshot: alle inwoners van Twente zitten in 2030 op nul-energiekosten vanwege grootschalige investeringen van de Provincie Overijssel in duurzaam wonen?

Ben Kokkeler

Ben Kokkeler (1958, Enschede), is sedert ruim 35 jaar werkzaam voor de publieke zaak en lid van de PvdA. Hij werkte in de ontwikkelingssamenwerking, milieubeweging en organisaties voor jongeren en techniek, cultuur, het sociaal domein en hoger onderwijs (waaronder de UT en de TU-Dortmund). Sedert 2016 is hij lector Digitalisering en Veiligheid bij de Hogeschool

Meer over Ben Kokkeler