Zorgen en Vervolgstappen WMO-beoordelingsproces

Door Narda Teke-Bozkurt op 15 maart 2024

Kritische vragen

In mijn recente interactie met het college heb ik namens onze gemeenschap kritische vragen gesteld over het WMO-beoordelingsproces in Enschede. De zorgen die naar voren zijn gekomen, omvatten onder andere vertraagde behandelingen, beperkte bereikbaarheid van wijkteammedewerkers na onderzoek, foutieve gegevens in de onderzoeken en de noodzaak voor burgers om juridische stappen te ondernemen om gemaakte fouten te corrigeren.

Het college heeft de vertragingen erkend, maar voor verdere inzichten heeft het verzocht om specifieke casussen. In reactie daarop heb ik concrete situaties aangedragen, en we kijken nu uit naar de stappen die het college zal ondernemen in de komende weken.

Onze vragen zijn gericht op het begrijpen van de genomen maatregelen voor grondig onderzoek, het waarborgen van transparantie en effectiviteit in het beoordelingsproces, en het verkorten van de doorlooptijd om onnodige wachttijden voor burgers te voorkomen.

Informatie, problemen en zorgen?

Als u, als lid van onze gemeenschap, vergelijkbare problemen of zorgen signaleert in het WMO-beoordelingsproces, nodig ik u uit om deze informatie met mij te delen. Uw input is van onschatbare waarde en stelt ons in staat om effectief te reageren op de behoeften van onze gemeenschap.

Het is van essentieel belang dat we als gemeenschap betrokken blijven bij dit proces. We hebben een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het WMO-beoordelingsproces wordt verbeterd, en we blijven de ontwikkelingen nauwlettend volgen. In de komende weken zullen we u op de hoogte houden van de reactie van het college op de aangedragen casussen.

Samen streven we naar een verbeterd WMO-beoordelingsproces dat de burgers van Enschede de passende ondersteuning biedt die zij rechtmatig verdienen.

Wat is de WMO?

De Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) is een wet die tot doel heeft burgers te ondersteunen bij het zelfstandig kunnen blijven functioneren in de samenleving. De WMO is gericht op het bevorderen van de maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van mensen.

Onder de WMO vallen verschillende vormen van ondersteuning, zoals:

1. Hulp bij het huishouden: Ondersteuning bij het schoonhouden van de woning, wassen en strijken.

2. Begeleiding: Hulp bij het structureren van het dagelijks leven, bijvoorbeeld bij mensen met psychische problemen of een verstandelijke beperking.

3. Vervoersvoorzieningen: Hulpmiddelen of regelingen om mensen met een beperking te helpen zich te verplaatsen, zoals aangepast vervoer.

4. Woonvoorzieningen: Aanpassingen aan de woning, zoals een traplift of een aangepaste badkamer, om zelfstandig wonen mogelijk te maken.

5. Rolstoelvoorzieningen: Verstrekking van rolstoelen of andere mobiliteitshulpmiddelen.

6. Mantelzorgondersteuning: Ondersteuning voor mensen die intensief zorgen voor een ander.

De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de WMO. Burgers kunnen bij hun gemeente een aanvraag indienen voor ondersteuning op basis van deze wet. De gemeente beoordeelt dan of iemand in aanmerking komt en welke vorm van ondersteuning passend is. Het streven is om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten deelnemen aan de maatschappij.

Narda Teke-Bozkurt

Ik ben Narda Teke-Bozkurt. Ik ben getrouwd met Mustafa en moeder van drie geweldige kinderen. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als sociaal advocaat. Daarnaast werk ik ook als docent recht bij Saxion in Deventer. Ik ben enorm geïnteresseerd in de maatschappelijke kwesties die we in Enschede moeten oplossen. Denk bijvoorbeeld aan de jeugdzorg,

Meer over Narda Teke-Bozkurt