Woonvisie 2024

Door Yara Hümmels op 26 maart 2024

Betaalbare en goede huisvesting voor iedereen

Prettig wonen en een fijn thuis is de basis voor een goed leven. Voor de PvdA is en blijft het daarom belangrijk dat we ons inzetten voor betaalbare en goede huisvesting voor iedereen. Vorige week hebben we in de commissie uitgebreid stilgestaan bij deze Woonvisie (link om de Woonvisie te downloaden). Wat we er mooi aan vinden en waarom we het grotendeels kunnen steunen. Het is alweer zoveel beter dan een paar jaar geleden. Maar we hebben ook stilgestaan bij het grote tekort aan betaalbare woningen. De roep erom blijft onverminderd groot, het woonprotest dat voorafgaand aan de raadsvergadering op het Ei van Ko plaats vond, maakte dat nog weer eens duidelijk. Niet alleen voor mensen in de sociale huursector, maar juist ook voor de mensen die daar geen gebruik van kunnen maken. Zij zijn bijna de helft van hun inkomen kwijt aan een woning die wel ‘betaalbaar’ is. Daar blijven wij een punt van maken, want wat is betaalbaar? De landelijke norm van betaalbaar, tot €390.000, vindt de PvdA niet betaalbaar in onze stad.

De discussie over betaalbaarheid in Enschede

In deze raad hebben we, gelukkig, de discussie over betaalbaarheid. Wij willen niet meegaan met de gekte van de markt, zeker niet als je rekening houdt met het inkomen van een gewone Enschedeër. Een eigen thuis is een mensenrecht en geen handelswaar. Een ander deel van de raad én deze woonvisie zegt dat we moeten “vasthouden aan de landelijke norm van €390.000 want de bakstenen zijn hier net zo duur als in de rest van het land”. Dat is toch gek, want er zijn behoorlijk wat steden, ik noem Schagen, Haarlem, Leiden, Zaanstad en Rijswijk die toch echt sociale koop gedefinieerd hebben die duidelijk lager is dan de landelijke norm. Hen lukt het wel, terwijl zij niet de armste gemeenten in het land zijn.

PvdA, GroenLinks en CDA; onderzoek door Saxion

Om de discussie over betaalbaarheid goed te kunnen voeren hebben wij, samen met GroenLinks en het CDA Saxion Hogeschool gevraagd voor ons op onderzoek uit te gaan naar wat passend wonen is voor Enschede. We zien uit naar de uitkomsten en zullen daaropvolgend bij de raad terugkomen.

Twee moties

Dan zijn er nog twee punten waarop de Woonvisie wat ons betreft niet voldoende antwoord geeft. En dat zijn een toegankelijk thuis voor iedereen en het stimuleren van samenwonen. Voor beide punten hebben we daarom een motie ingediend.

Toegankelijk thuis voor iedereen

Wij beginnen bij een toegankelijk thuis voor iedereen. De meeste van ons staan er niet bij stil hoe je een gebouw in komt. Dat doen we gewoon. Zonder nadenken. Maar er is een deel van onze inwoners, die erachter komt dat ze niet op bezoek kunnen bij die ene vriend, omdat de deurpost te smal is. Of überhaupt zelf de lift kan bedienen van je nieuwe appartement, want ze knoppen zitten te hoog. Dat je altijd voorbereid bent op uitdagingen, de hele dag door. En dat je de hele dag het gevoel krijgt, ze zijn mij vergeten. Dit mag niet gebeuren in de nieuwe woningen die wij nu gaan bouwen en die de komende 60 jaar mensen een fijn en passend thuis moeten bieden. Het bouwbesluit is niet voldoende, dat weten we al sinds 2012 en de commissie toegankelijkheid vertelde ons dat in duidelijke bewoording tijdens de behandeling in de commissie een paar weken geleden. Een bezoek aan een recent opgeleverd appartementencomplex laat dit ook zien: mensen in een rolstoel kunnen de draaicirkel niet maken om in de lift te komen. Dit is onbestaanbaar. In deze Woonvisie doen we te weinig om woningen te bouwen die voor iedereen toegankelijk zijn. Ondertussen is er een nieuwe norm die het mogelijk maakt toegankelijk te bouwen voor iedereen. Wij willen dat het college in gesprek gaat met bouwers en woningcorporaties over deze nieuwe norm en naar de raad terugkomt over de toepassing ervan. Deze motie is aangenomen!

Bestaande voorraad beter benutten

Dan is er nog een andere maatregel voor het bestrijden van de wooncrisis, waar deze woonvisie aan voorbij gaat. En dat is het kunnen delen van je woning met anderen (zie ook dit artikel in de Tubantia). Het is een manier om de bestaande woningvoorraad beter te benutten, om dure woningen betaalbaar te maken en minder nieuwbouw nodig te hebben. We experimenteren op papier met ‘friends’ woningen, maar dit loopt nog niet in de praktijk. Wat wij wel doen, is samenwonen haast onmogelijk maken door ons eigen beleid van ‘onzelfstandige bewoning’ en diverse regels in de bijstand. Terwijl we alles moeten doen om de woningnood zo klein mogelijk te maken. Daarom willen wij dat het college in kaart brengt welk beleid belemmeringen opwerpt waardoor samenwonen en woningdelen moeilijk wordt gemaakt. Ook deze motie is aangenomen.

Yara Hümmels

In mijn kindertijd deelden mijn broer en ik ons ‘thuis’ ook met andere kinderen. Iedereen was welkom: pleegkinderen, kinderen uit de buurt of klasgenootjes, het maakte niets uit. Altijd een plek aan tafel, of simpelweg de mogelijkheid om met de Donald Duck op de bank weg te dromen. Mijn ouders hebben mij vroeg bijgebracht dat

Meer over Yara Hümmels