Woonvisie 2023

Door Yara Hümmels op 13 april 2023

Onze stad verandert met de dag. Daar waar het kan worden nieuwe stukken stad gebouwd. Onze ambitie is groei naar 170.000 inwoners, waarbij we de unieke kwaliteiten van zowel rust als reuring voor Enschede willen behouden. Prettig wonen en een fijn thuis is een essentieel onderdeel van ons dagelijks leven en een mensenrecht. Voor de PvdA is het daarom belangrijk dat we ons blijven inzetten voor het creëren van betaalbare en kwalitatief hoogwaardige huisvesting voor iedereen.

Verandering is ingezet

“Het is duidelijk te zien dat het woonbeleid is veranderd de afgelopen jaren. Er is oog voor de druk op de sociale huurwoningen want in dit voorstel staan er 2000 nieuwe gepland en er wordt flink actie gezet op snel en flexibel bouwen”. Zo komt er meer ruimte voor kwalitatief goede flexwoningen voor spoedzoekers, zodat ook zij snel een dak boven hun hoofd hebben als dat nodig is. Daarnaast hebben we extra aandacht voor groepen die niet automatisch een thuis vinden, zoals mensen met lage inkomens, studenten, starters, ouderen en mensen die dak- en thuisloos zijn geworden. Ouderen die willen verhuizen, maar wel in hun eigen buurt willen blijven wonen, worden geholpen om zo de doorstroming te verbeteren. Dit doen we op kleine schaal in Zuid, maar leren hiervan en breiden dit uit naar andere delen van de stad. Wij zijn dan ook blij met de woon zorg visie die onderdeel uitmaakt van dit voorstel en samen met belangrijke partijen uit de stad is opgesteld.

Wat is talent?

Tijdens de bespreking in de commissie hebben wij een punt gemaakt van de omschrijving van talent. Er staat nu een beperkte omschrijving, waaronder “doorstromend talent in midden en hogere inkomensgroepen”. Bij de begrotingsbehandeling hebben we hierover een discussie gevoerd met elkaar en hebben we via een amendement de tekst over talent aangepast. Want, volgens velen in deze raad is talent ook onze Enschedese jongere die vmbo t doet en straks met z’n handen gaat werken. Op ons verzoek gaat de wethouder de tekst aanpassen. Daar zijn we erg blij mee want wij willen geen onderscheid maken tussen inkomensgroepen in onze stad.

Motie ‘versnellen huisvesting voor jongeren in een kwetsbare positie’

Tijdens de bespreking in de commissie heeft de PvdA een zwaar punt gemaakt van het achterblijven van passende huisvesting voor jongeren die in een kwetsbare positie zitten. De ambitie wordt meerder jaren niet gehaald en dat kan niet langer zo doorgaan. Het kan gaan om jongeren uit bijvoorbeeld een pleeggezin of jeugdzorginstelling. Een deel van hen kan zelfstandig wonen of op kamers, maar er zijn ook jongeren die doorstromen naar een vorm van begeleid wonen. Onder de groep ‘jongeren in een kwetsbare positie’ vallen echter ook jongeren die ‘gewoon thuis’ zijn opgegroeid. Hun situatie maakt echter dat zij op dat moment niet in staat zijn om direct zelfstandig te gaan wonen.

We moeten nu over tot actie, waarbij het ook mogelijk moet zijn om initiatieven financieel te ondersteunen als ze daardoor wél van de grond komen. “Want voor deze jongeren is een fijn thuis niet alleen een wens, maar bittere noodzaak”. De motie is unaniem aangenomen! De wethouder heeft aangegeven bij de zomernota terug te komen met een financieel voorstel.

Yara Hümmels

In mijn kindertijd deelden mijn broer en ik ons ‘thuis’ ook met andere kinderen. Iedereen was welkom: pleegkinderen, kinderen uit de buurt of klasgenootjes, het maakte niets uit. Altijd een plek aan tafel, of simpelweg de mogelijkheid om met de Donald Duck op de bank weg te dromen. Mijn ouders hebben mij vroeg bijgebracht dat

Meer over Yara Hümmels