Door op 24 januari 2014

Wijze van enquêteren betaald parkeren in woonwijken kritisch bekijken

Het beleid voor het invoeren van betaald parkeren in woonwijken die dicht tegen het centrum aan liggen was altijd dat dit gebeurde als de bewoners erom vroegen. Dan werd een enquête in de wijk gehouden en op basis van de uitkomst werd wel of niet betaald parkeren ingevoerd. In de nieuwe parkeervisie staat dat de gemeente hier pro-actief mee omgaat. Dit houdt in dat niet langer gewacht wordt tot bewoners gaan klagen over parkeeroverlast, maar dat de gemeente in bepaalde wijken waar de parkeerdruk groot is zelf alvast een enquête rondstuurt.

Dit wekte een paar maanden geleden onrust bij bewoners van de wijk Horstlanden-Veldkamp. Toen de uitslag van de daar rondgestuurde enquête bekend werd, was er niet alleen verbazing maar voelden veel bewoners zich ook beetgenomen. Van degenen die de enquête hadden teruggestuurd was een overgrote meerderheid tegen het invoeren van betaald parkeren, maar degenen die niet gereageerd hadden werden automatisch als voorstander aangemerkt. Door op deze manier de uitslag te interpreteren was een kleine meerderheid voor betaald parkeren. Dit wekte in de wijk veel beroering.

Wethouder Hans van Agteren kwam met een memo waarin al vast werd aangegeven dat in een deel van Horstlanden-Veldkamp geen betaald parkeren wordt ingevoerd. In een ander deel wordt opnieuw een enquête rondgestuurd. De memo werd besproken in de stadsdeelcommissie Centrum op dinsdag 21 januari. De wethouder gaf al direct aan dar er fouten waren gemaakt en dat opnieuw gekeken moet worden naar de wijze van enquêteren. De commissie was dat volledig met hem eens. Een groot deel van de commissie stelde voor om voorlopig geen betaald parkeren in te voeren in Horstlanden-Veldkamp. Daarnaast heb ik de wethouder gevraagd om ook in andere delen van het binnensingelgebied geen enquêtes rond te sturen totdat de parkeervisie op dit punt herzien is.