Door op 20 mei 2015

Vragen over opvang asielzoekers in Enschede

Op maandag 18 mei heeft de PvdA samen met de SP en EnschedeAnders vragen gesteld aan het college over de opvang van asielzoekers in Enschede. De gemeenteraad besloot op 15 februari 2015 unaniem om maximaal 600 asielzoekers op te vangen. Het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) had eerder hiertoe een verzoek ingediend bij het college.

Bewoners van Enschede zijn gevraagd mee te denken over een geschikte locatie. Zo’n dertig suggesties bleken bruikbaar volgens verantwoordelijk wethouder Jurgen van Houdt. In een brief van 27 maart is de gemeenteraad geïnformeerd over het vervolg van het proces. De noodzaak om acuut een AZC op te zetten, bleek minder dringend te zijn dan het COA aanvankelijk dacht. Het COA denkt echter wel het centrum voor een langere periode nodig te hebben. Daarom was eerst verder overleg over de nieuwe ontwikkelingen met het COA nodig.

Sinds maart hebben we er niets meer van het college over gehoord. Dit was reden voor de vragen in de Stedelijke raadscommissie. We hebben gevraagd hoever het college is met de voorbereiding van een opvanglocatie voor asielzoekers, hoeveel opvangplekken nodig zijn in Enschede en voor hoe lang, en wanneer Enschede naar verwachting de eerste asielzoekers mag verwelkomen.

De wethouder antwoordde dat de onderhandelingen nog gaande zijn en dat hij op 15 juni met een voorstel naar de gemeenteraad wil komen. Het is nog steeds de bedoeling dat er 600 asielzoekers worden opgevangen, voor een periode van tussen 2 en 8 jaar.

Wij hopen dat voor de zomer duidelijkheid is over de plek en omvang van het AZC om ook de communicatie met de betrokkenen op een goede manier in gang te zetten.