Door op 3 mei 2015

Viering Dag van de Arbeid PvdA Enschede goed bezocht

Met een kort welkomstwoord opende afdelingsvoorzitter Saskia Voortman de bijeenkomst en heette zij de ruim 40 gasten van harte welkom. Daarbij vertelde zij over de traditie binnen de PvdA Enschede om elk jaar 1 mei te vieren in een gebouw met een bijzondere culturele of maatschappelijke betekenis. “We zijn dan ook blij dit jaar te gast te mogen zijn in de synagoge van Enschede, een heel mooi en bijzonder gebouw”.

Daarna hield John Kerstens, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, de 1 mei toespraak. In zijn verhaal benadrukte hij dat in de afgelopen 100 jaar de sociaal-democratie vaak hand in hand met de vakbeweging veel heeft bereikt op het terrein van arbeid en arbeidsrechten. “Die verworvenheden zijn nooit vanzelfsprekend, zeker nu niet tijdens de grootste economische crisis van na de tweede Wereldoorlog. Lastig daarbij is dat binnen het kabinet de PvdA en de VVD soms heel anders denken over zaken als arbeid, flexibilisering en toenemende tweedeling op de arbeidsmarkt”.

Met wetten op het terrein van werk en zekerheid en aanpak schijnconstructies heeft het kabinet belangrijke stappen gezet maar er is meer nodig, betoogde John Kerstens. “Zo moet faillissementsfraude aangepakt worden, moeten jongeren een fatsoenlijker minimumloon krijgen en zzp’ers meer sociale zekerheid. De PvdA kiest voor vooruitgang in kleine stapjes en stapt niet op wanneer het moeilijk wordt. Wel moeten we ervoor zorgen dat we het vertrouwen van de kiezers terugwinnen. Dit kan door houvast te bieden in onzekere tijden en door te bouwen aan onze geloofwaardigheid”.

Aan het slot van zijn toespraak huldigde hij de aanwezige leden, die dit jaar 25 jaar lid waren. Met een kort persoonlijk woordje overhandigde hij aan hen de jubileumspeld en een mooie roos.

Na de pauze volgde de inleiding van Irene Berg – Baruch, voorzitter van de Stichting Vrienden van de Synagoge Enschede over de joodse gemeente in Twente. “Vanwege opkomend antisemitisme heeft de synagoge politiebewaking. Dit geeft aan hoe belangrijk het is dat we ons de Jodenvervolgingen tijdens de Tweede Wereldoorlog blijven herinneren”, vertelde zij.

Binnen de synagoge vinden veel educatieve en culturele activiteiten plaats. Er zijn 40 vrijwilligers actief, die bijvoorbeeld rondleidingen verzorgen. Aan het eind van haar verhaal gaf zij aan dat het wel steeds moeilijker wordt voor de joodse gemeente om de synagoge te beheren en in stand te houden. De joodse gemeente in Twente telt nu 80 leden.

Als afsluiting van de bijeenkomst konden de gasten van de 1 mei viering deelnemen aan de rondleiding door de synagoge. Iedereen kon met eigen ogen zien hoe prachtig dit gebouw is. Na de rondleiding was er gelegenheid om onder het genot van een drankje nog wat na te praten.

Foto’s van de 1 Mei viering vindt u hier.