Door op 17 oktober 2014

Versterken burgerkracht moet niet leiden tot verzwakken welzijnsfuncties

Het college heeft heeft een voorstel opgesteld over “Versterken Burgerkracht”. Een leuk idee in zijn aard, maar nog nooit is er met zo weinig visie en besef van de realiteit een stuk op tafel gekomen dat invulling geeft aan het plan.

Het college heeft geld nodig om de stadsdelen te voorzien van een flexibel inzetbaar budget, zodat het stadsdeelmanagement afspraken op maat kan maken met partijen die passen bij het stadsdeel. Daarbij gaat het college er echter aan voorbij dat we eerst de kaders voor die inzet vast moeten stellen en daar zijn wij als Raad nog steeds aan zet. In een motie die de PvdA in juli 2013 indiende en die door de gemeenteraad werd overgenomen, is nadrukkelijk vastgesteld dat de Raad een integrale afweging moet maken over de welzijnsfuncties in de stad. Aan deze motie is tot op heden geen enkele invulling gegeven.

Het college vraagt ons nu om bestaande welzijnsfuncties, maar ook functies die ondersteuning voor mantelzorg, ouderen en vrijwilligers in hun takenpakket hebben, op korte termijn op te heffen, zonder daarbij enig inzicht te geven in de ideeën over het inzetten van het vrij te spelen flexibele budget.
Mocht de indruk nu ontstaan dat wij als PvdA omwille van de lieve vrede allerlei organisaties in de benen willen houden, dan is dat een misvatting. Wij vinden echter dat met name de transities in het sociale domein alleen maar goed gestalte kunnen krijgen als er een heroverweging komt op functies die we nodig hebben voor allerlei doelgroepen waarvoor wij vanaf 2015 meer dan ooit verantwoordelijk zijn. We doen immers een groot beroep mantelzorgers en vrijwilligers. Dat vraagt om ondersteuning. En juist alle expertise voor deze ondersteuning wordt met dit voorstel weggeveegd.

Organisaties als welzijnskoepel Alifa en Steunpunt Informele Zorg hebben veel ervaring. Laten we de tijd nemen om die te laten transformeren zodat deze functies overeind blijven. Nergens in de nota wordt daar aandacht aan besteed. Met het onderbrengen van deze functies bij de wijkteams trekt men wel een heel grote broek aan. De wijkteams zijn nu nog volop aan organiseren. Daarin zit veel professionele expertise, maar niet zozeer voor ondersteuning van de duizenden vrijwilligers en mantelzorgers. Hoe ziet men dat zich voor zich?
De nota ”Versterken Burgerkracht” gaat totaal voorbij aan deze voorliggende discussie, die wel was afgesproken.

Dinsdag 21 oktober komt de nota in de gemeenteraad aan de orde, Wij zullen met nadruk op deze tekortkoming wijzen. We bereiden een amendement voor om eerst uitvoering te geven aan de eerdere motie en het voorstel te temporiseren totdat de wijkteams en de uitvoering van de transities wat meer zijn afgerond.