16 juni 2014

Vastgelopen? Ombudsteam biedt hulp

Ruim een jaar is het ombudsteam van de PvdA Enschede actief. Al ruim 50 mensen hebben gevraagd om hen te helpen met problemen. Wat opvalt, is dat vaak (overheids-)organisaties met hun ingewikkelde wetten en regels mensen tot wanhoop drijven. Eigenlijk zijn alle instanties die vooral digitaal en via formulieren communiceren met mensen mogelijke probleemveroorzakers. De wooncorporaties, de Stadsbank, Justitie, het Zorgloket, allemaal doen ze hun best. Daar gaan we van uit.

Maar niet iedereen is even vaardig in het op de goede wijze omgaan met eisen die instanties stellen. De formulieren zijn soms erg ingewikkeld om in te vullen en voor je het weet, zit je in de problemen met de overheid.

Daar moet dan met hulp van zo’n Ombudsteam worden opgetreden om te voorkomen dat mensen in een (juridisch) conflict terechtkomen en helemaal niet meer weten wat ze moeten doen. Natuurlijk mag je ervan uit gaan dat mensen zich aan de regels houden die gelden voor het krijgen van een uitkering of andere bijstand. Het zou van goed bestuur getuigen als daarbij niet direct uit wordt gegaan van onwil van burgers. Onwil die wel ontstaat als de burger zich vernederd of onheus behandeld voelt. Het is allemaal mensenwerk. Dit vraagt dat je je kunt inleven in de problemen van mensen.

Het ombudsteam van de PvdA Enschede probeert hulp te bieden die beschikbaar is voor mensen die het allemaal niet meer kunnen volgen, of vastlopen in bureaucratische regeltjes. Een team met o.a. voormalig wethouder Dick Buursink probeert dan mensen op weg te helpen. Voor hulp kan men via mail contact opnemen met het ombudsteam of telefonisch via 53 – 481 80 21.