Door op 17 november 2014

Toppers op zondag

De weekendschool “Toppers op zondag” biedt activiteiten aan voor gemotiveerde jongeren van 10 tot 14 jaar die opgroeien in een minder kansrijke omgeving.

Op 16 november mochten Jeroen Hatenboer als wethouder en ik als raadslid in het stadhuis een bijdrage leveren aan het programma van de weekendschool. Onder leiding van raadsgriffier Rolf Jongedijk maakten 60 kinderen kennis met het stadhuis en kregen ze een inkijkje in de wereld van politiek, wethouders, raadsleden en ambtenaren.

Eerst was er een broodje, daarna een rondleiding door het stadhuis en aan het eind in de raadszaal een heus debat. Het was geweldig om te ervaren hoeveel vragen de kinderen hadden en met welk enthousiasme ze zich verdiepten in alle wetenswaardigheden van het stadhuis en de politiek.

Deze zondag was het een kennismakingsbijeenkomst. In de maanden januari en februari komen ze nog drie zondagen terug om zich verder te verdiepen in vraagstukken van de stad, hoe je die in plannen kunt vertalen en hoe je die dan weer in een politiek debat voor elkaar kunt krijgen.

Aan de gezichten te zien en aan alle vragen en opmerkingen te horen, hebben de kinderen ervan genoten. Voor mij was dat niet anders.