Door op 1 oktober 2014

Tik op de vingers voor wethouder om aanpak bijstand

Het interpellatiedebat in de gemeenteraad van maandag 30 september was dé gelegenheid om afstand te nemen van de bijzondere omgangsvorm die wethouder Patrick Welman er op na hield in het dossier rond de bijstand. De wethouder dreigde de staatssecretaris met maatregelen die de burger zouden treffen. De PvdA Enschede keurde deze aanpak af, de coalitie zweeg.

Nu Enschede geld van het Rijk lijkt mis te lopen in het bijstandsdossier, dreigde de wethouder de staatssecretaris maatregelen in te voeren die de burger raken en die hij zelf niet eens wil. Met zo’n dreigement jaagt de wethouder niet alleen inwoners van Enschede de stuipen op het lijf, maar ook voorziet hij de relatie met het Rijk van een bepaald niet positieve impuls. Zijn enige doel: aandacht krijgen voor het probleem van de stad.

Die aandacht kwam er, maar dat had niet op deze manier gehoeven. En zeker niet op een wijze die voor veel onrust in de samenleving zorgde. De wethouder had eerder kunnen ingrijpen en op een nettere manier samen naar Den Haag kunnen optrekken om te kijken wat het Rijk voor de stad kan betekenen. Daar koos hij echter niet voor, en voor het daaropvolgende gedrag werd hij op de vingers getikt.

De gemeente moet het goede voorbeeld geven, die zinsnede komen we vaak tegen in tal van stukken. Niemand kan er tegen zijn, zou je denken. Echter, tijdens het interpellatiedebat, dat aangevraagd was door PvdA, GroenLinks, SP en EnschedeAnders, bleek dat de coalitiepartijen weigerden afstand te nemen van het stijlloze dreigementengedrag van de wethouder.

Mijn inschatting is dat de wethouder van het debat moet hebben geleerd en er volgende keer dan ook nettere omgangsvormen op na houdt. Omgangsvormen zoals we mogen verwachten van een betrouwbare en nette overheid.