Studenten dakloos

Door Yara Hümmels op 6 februari 2024

Studenten de dupe van handhavingsbeleid

Afgelopen week werd in de raadsvergadering gesproken over de studenten die noodgedwongen hun kamer moeten verlaten omdat hun verhuurder geen vergunning heeft om kamers te verhuren Deze studenten zijn de dupe geworden van het handhavingsbeleid van de gemeente.
In 2020 heeft o.a. de PvdA al aandacht gevraagd voor deze mogelijke gevolgen, bij het instellen van het beleidsplan ‘Onzelfstandige bewoning’.

Ga sociaal handhaven!

Wij gaven toen al aan dat te streng handhaven ertoe kan leiden dat studenten uit hun kamer worden gezet en riepen toen op tot ‘sociaal’ handhaven: ga alleen streng handhaven als het om mensonterende of onveilige omstandigheden zou gaan. De woningen die nu door de gemeente gesloten worden vallen hier niet onder, maar de studenten staan nu wel op straat. Dit kan absoluut niet de bedoeling zijn, het is te gek voor woorden dat wij als studentenstad zo omgaan met onze inwoners.

Steun voor D66

Daarom hebben wij ervoor gekozen de motie van D66 te steunen, die oproept tot het onmiddellijk in kaart brengen van verdachte woningen (zodat studenten zelf weten waar ze aan toe zijn), het aantal uitgevoerde controles en het aantal studenten dat daardoor hun kamer verliest. Daarnaast wordt gevraagd om afspraken te maken over de termijn waarbinnen studenten hun kamer moeten verlaten bij sluiting van een pand, met een minimale termijn van zes maanden.

Meerderheid is het eens

Gelukkig was de meerderheid van de raad het eens met deze motie en moet het college hiermee aan de slag. Wij zullen dit beleid met grote aandacht blijven volgen en waar nodig weer agenderen ter bespreking in de raad.

Daar heeft 1Twente ook nog een mooi artikel aan besteed: klik hier voor het artikel.

Yara Hümmels

In mijn kindertijd deelden mijn broer en ik ons ‘thuis’ ook met andere kinderen. Iedereen was welkom: pleegkinderen, kinderen uit de buurt of klasgenootjes, het maakte niets uit. Altijd een plek aan tafel, of simpelweg de mogelijkheid om met de Donald Duck op de bank weg te dromen. Mijn ouders hebben mij vroeg bijgebracht dat

Meer over Yara Hümmels