Door op 24 september 2015

Stip links op de horizon bij Politieke Ledenraad PvdA

Met een oproep van Diederik Samsom om de stip links op de horizon dichterbij te halen en de boodschap van Jeroen Dijsselbloem dat het beter gaat met Nederland maar dat iedereen dat moet gaan merken, begon zaterdag 19 september een gevarieerde Politieke Ledenraad van de PvdA in de Utrechtse Jaarbeurs.

Naast de actualiteit met Miljoenennota en vluchtelingenproblematiek stond de verdieping van het “Van Waarde-debat” centraal.

Er waren maar liefst 5 onderwerpen die relatie hadden met werkgelegenheid en onze verzorgingsstaat.

In de voorbereidende vergadering van onze afdeling op 15 september bepaalden we dat wij ons vooral zouden richten op 2 onderwerpen: duurzame werkgelegenheid en basisinkomen. Saskia Voortman deed mee aan de deelsessie over het basisinkomen. René Tenkink was van de partij bij de bijeenkomst over de werkgelegenheid.

Duurzame Werkgelegenheid
Hier beet ons Tweede Kamerlid Roos Vermeij de spits af met een uitleg over de extra inzet van de PvdA-fractie om meer mensen aan een baan te helpen.

Zij legde het accent bij steun voor oudere werkzoekenden die via een nieuwe maatregel, de latere inkomens voorziening, meer kansen moeten krijgen. Ondernemers die werkzoekende 55plussers in dienst nemen, kunnen een premie van 6.000 euro per persoon tegemoet zien. Omscholingstrajecten voor mensen met lagere en middelbare opleidingen krijgen ook onze steun.

Naast de maakindustrie gaan we ook meer aandacht besteden aan de ambachtseconomie. Dat zijn vaak zzp’ers of kleine bedrijven in de creatieve sector die producten ontwerpen en ook zelf produceren.

Vanuit de groep belangstellenden kwamen zeer uiteenlopende opmerkingen en suggesties voor verbetering van de werkgelegenheid. Om er een paar te noemen: de PvdA moet weer betere relaties aanknopen met de vakbeweging; ondernemers moeten meer investeren in het maken van duurzame producten en daarvoor vaker beroep doen op speciale fondsen van de Europese Unie; meer banen scheppen van bijvoorbeeld 32 uur per week; productiewerk terughalen naar Nederland, investeren in startende bedrijven.

Duidelijk is dat het bedrijfsleven zorgt voor de banen. De overheid is geen banenmotor meer, maar faciliteert hooguit voorzieningen die zorgen voor banengroei in ondernemingen.

Dit alles leidt tot de nieuwe PvdA-slogan: “Eerlijk verdelen van werk, inkomen, macht en stress”.

Basisinkomen
De deelsessie over het basisinkomen werd goed bezocht. Conclusie is dat de term basisinkomen wisselende reacties oproept en de definitie niet voor iedereen hetzelfde is. De leden waren het erover eens dat het niet over wel of geen basisinkomen moet gaan, maar dat het de vraag is wat interessante aspecten kunnen zijn waar we als sociaal democraten iets mee kunnen.

De PvdA gaat immers uit van het principe dat iedereen (betaald) werk wil hebben en gemotiveerd is dit te vinden. Door die benadering vanuit de sociaal democratische waarden op te pakken, kun je tot een oordeel komen en een standpunt innemen over dit onderwerp.
Ed de Groot, Tweede Kamerlid heeft daar het artikel Basisinkomen, basisbaan of gewoon armoede bestrijden? over geschreven.

Resolutie Van Waarde op congres
Het Van Waarde-debat moet leiden tot een aanscherping van de sociaaldemocratische waarden. De uitkomsten van de in totaal 3 bijeenkomsten op de Politieke Ledenraad (de derde volgt in november) worden samengevat in een verslag. Dat is de basis voor een resolutie die aan de orde komt in het congres van februari 2016.
Een logisch vervolg is dan dat dit zijn weerslag krijgt in het PvdA-programma voor de komende Tweede Kamerverkiezing.