Door op 29 april 2015

Rust voor sportverenigingen (en besturen)

Niet telkens weer onverwachte bezuinigingen, huurverhogingen, stelselwijzigingen of nieuwe taken voor sportverenigingen. Die oproep deed de PvdA in het debat over de sportnota op dinsdag 28 april in de Stedelijke raadscommissie. Sportbesturen in Enschede hebben behoefte aan rust op het beleidsveld, zodat zij kunnen werken aan hun toekomst.

Waar moet een sportnota eigenlijk over gaan? Dat was de eerste vraag die opkwam toen het filmpje dat de gemeente heeft laten maken, werd getoond. Sport maakt namelijk deel uit van een complex geheel. Zo kennen we in Enschede een grote gezondheidsproblematiek en onze armoedeproblematiek is hardnekkig. Sportdeelname is lang niet voor iedereen te betalen, maar wel belangrijk om de gezondheid van onze inwoners op peil te krijgen.

En sport is ook niet alleen de sportverenigingen. Meer dan de helft van de inwoners sport namelijk niet vast in club- of teamverband, maar doet dat door te hardlopen of wandelen door het buitengebied of de fiets te pakken in een nog grotere omgeving.

Die complexiteit maakt dat sportbeleid lastig is te vatten. Over wat je wel en niet moet doen en over hoe je de visie over hoe sport bijdraagt aan de samenleving daadwerkelijk tot resultaten laat leiden. De doelen zijn goed geformuleerd, maar alles staat of valt straks met de uitvoering. Sportstimulering is leuk en belangrijk, maar als we in ons armoedebeleid de bijzondere bijstand voor sport zouden schrappen, zouden we in één keer dat hele effect teniet doen. En als we alleen aandacht aan sportverenigingen besteden, gaat het dus niet over al die mensen die individueel sporten. Of sport op school. Afijn, een hele klus in een complex veld.

De complexiteit betekent dat we voor onze sportverenigingen goed ons best moeten doen om de overzichtelijkheid te bewaken. Zodat ze weten waar ze aan toe zijn, wat ze kunnen verwachten van de gemeente en wat ook niet. Die duidelijkheid moet er komen. Een slecht voorbeeld was vorig jaar al het schrappen van de klimopbanen, waardoor er geen subsidie meer beschikbaar is voor de ondersteuning van mensen die door middel van werk bij sportverenigingen weer beter participeren in de samenleving. Was er net een goed instrument, wordt het weer geschrapt!

Flink wat sportverenigingen in Enschede vervullen belangrijke maatschappelijke taken. Ze hebben een steunfunctie voor de wijk, helpen bij het arbeidsfit krijgen van inwoners of timmeren nadrukkelijk aan de weg op het gebied van duurzaamheid. Mooi, bewonderenswaardig, en vooral iets om te koesteren! De vergrote maatschappelijke activiteit van de verenigingen mag er echter niet toe leiden dat we dan maar de spreekwoordelijke duimschroeven aandraaien.

In deSstedelijke raadscommissie beantwoordde de wethouder de vraag nog niet of hij wil toezeggen dat besturen in de komende jaren echt rust krijgen. Voor de raadsvergadering staat die belangrijke vraag dan ook nog open. Eentje die met ‘Ja’ moet worden beantwoord, zodat sportbesturen helderheid hebben en voortvarend aan hun toekomst werken.